Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorМаливский, А.ru
dc.date.accessioned2019-06-10T21:55:31Z
dc.date.available2019-06-10T21:55:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationМаливский А. Антропологизация базового проекта Декарта в современной историко-философской литературе [Текст] / А. Маливский // Sententiae. – 2013. – № 1. – С. 51-62.ru
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25521
dc.description.abstractАвтор статті вважає, що незавершений характер філософського вчення Декарта уможливлює недооцінку та спотворене тлумачення базової інтенції його міркувань, зосереджених на проблемі людини. Результатом є поширення позиції техноморфізму стосовно картезіанського вчення в цілому та, зокрема, редукція антропологічного проекту Декарта до фізіології та медицини. Сучасна дослідницька література, свідчить про істотні зміни в історико-філософській методології, що уможливлюють глибше розуміння задуму Декарта стосовно створення цілісної філософської системи, котра мала увінчуватися антропологією, що враховувала саморозбудову людини як духовної істоти.uk
dc.description.abstractThe author of the paper believes that the unfinished character of Descartes’ philosophical doctrine makes possible underestimation and distorted reception of the basic intention of his meditation concentrated on the problem of human being. This results in spreading the position of technomorphism regarding the doctrine in general and, particularly, the reduction of Des-cartes’ anthropological project to physiology and medicine. Today’s research literature de-monstrates significant shifts in the methodology of the history of philosophy. This makes possible deeper understanding of Descartes’ purpose concerning the creation of a holistic phi-losophical system, which had to be crowned by anthropology, concentrated on the Self-Mastery of human being as a spiritual entity.en
dc.description.abstractАвтор статьи полагает, что незавершенный характер философской доктрины Декарта делает возможным недооценку и искаженное восприятие основного намерения его медитации, сконцентрированного на проблеме человека. Это приводит к распространению позиции техноморфизма в отношении доктрины в целом и, в частности, к сведению антропологического проекта Декарта к физиологии и медицине. Современная исследовательская литература демонстрирует значительные сдвиги в методологии истории философии. Это делает возможным более глубокое понимание цели Декарта в отношении создания целостной философской системы, которая должна была увенчаться антропологией, сосредоточенной на Самообладании человека как духовной сущности.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 51-62.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/148
dc.subjectантропологіяuk
dc.subjectредукціонізмuk
dc.subjectпроектuk
dc.subjectсвободаuk
dc.subjectетикаuk
dc.subjectсаморозбудоваuk
dc.subjectanthropologyen
dc.subjectreductionismen
dc.subjectprojecten
dc.subjectfreedomen
dc.subjectethicsen
dc.subjectSelf-Masteryen
dc.titleАнтропологизация базового проекта Декарта в современной историко-философской литературеru
dc.title.alternativeAnthropologization of Descartes’ basic project in contemporary history of philosophyen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesДекарт Р. Сочинения: В 2-х тт. – М.: Мысль, 1989. – Т.1. – 654 с.ru
dc.relation.referencesДекарт Р. Сочинения: В 2-х тт. – М.: Мысль, 1994. – Т.2. – 633 с.ru
dc.relation.referencesДекарт Р. Человек. / пер. с франц. Б.М. Скуратов, сост., ред., посл. и прим. Т.А. Дмитриев. – М.: Праксис, 2012. – 128 с.ru
dc.relation.referencesХома О. Декарт і Паскаль: шлях до філософії на тлі «Grand Siècle» // Філософська думка. – 2012. – № 6. – С. 19–38.uk
dc.relation.referencesХайдеггер М. Время картины мира // Хайдеггер М. Время и бытие. – М.: Республика, 1993. – С. 41–62.ru
dc.relation.referencesХайдеггер М. Европейский нигилизм // Хайдеггер М. Ницше. – С-Пб.: Владимир Даль, 2007. – т. І. – С. 27–224.ru
dc.relation.referencesAlquié, F. (2000). La Découverte métaphysique de l'homme chez Descartes. Paris: PUF.
dc.relation.referencesBitbol-Hesperies, A. (2000). Cartesian physiology. In S. Gaukroger, J. Schuster, & J. Sutton (Eds.), Descartes’ Natural Philosophy (pp. 349-382). London: Routledge.
dc.relation.referencesBuzon, F. de, & Kambouchner, D. (2002). Descartes. In J.-P. Zarader (Ed.), Vocabulaire des philosophes: Vol. II. Philosophie classique et moderne (XVII–XVIII siècle) (pp. 13-75). Paris: Ellipses.
dc.relation.referencesChristofidou, A. (2009). Descartes on Freedom, Truth and Goodness. Nous, 43(4), 633-655.
dc.relation.referencesCottingham, J. (2008). Cartesian Reflections: Essays on Descartes’s Philosophy. Oxford: Oxford UP.
dc.relation.referencesDavies, R. (2002). Descartes: Belief, skepticism and virtue. London: Routledge.
dc.relation.referencesDescartes, R. (1996). Œuvres complètes in 11 vol. (Ch. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin.
dc.relation.referencesMarion, J.-L. (2007). Descartes: état de la question. In J.-L. Marion (Ed.), Descartes (pp. 7-22). Paris: Bayard.
dc.relation.referencesRodis-Lewis, G. (1990). L'anthropologie cartésienne. Paris: PUF.
dc.relation.referencesVoss, S. (1994). The End of Anthropology. In J. Cottingham (Ed.), Reason, Will and Sensation (pp. 273-306). Oxford: Clarendon Press.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent28.01.051


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію