Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorTkachenko, R.en
dc.date.accessioned2019-06-11T10:32:20Z
dc.date.available2019-06-11T10:32:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTkachenko R. Peter Lombard on God’s Knowledge: Sententiae, Book I, Distinctions 35-38, as the Basis for Later Theological Discussions [Текст] / R. Tkachenko // Sententiae. – 2017. – № 1. – С. 17-30.en
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25560
dc.description.abstractВід середини 90-х постать Петра Ломбардського і його Книга Сентенцій знову почали відігравати важливу роль у науковому світі. Їх вивчали як з історико-теологічної, так і з історико-філософської перспектив. Але деякі аспекти думки теолога з Ломбардії, що були зафіксовані письмово й становили матеріальну підставу для теологічних проектів XIII-XV ст., не дістали належного вивчення. З огляду на це, вибрані частини Книги Сентенцій аналізуються в цій статті задля з’ясування способу, в який Ломбардець розмірковував щодо проблеми Божого знання. У статті доведено, що Боже знання для Ломбардця є Божим усвідомленням усього, що можна знати. Це знання не має каузальної сили, приналежної божественній волі. Але це знання здатне функціонувати у двох різних модусах: воно може бути або чисто когнітивним актом усвідомлення, або ж подвійним – когнітивним і вольовим – актом усвідомлення й одночасного воління у формі схвалення. Звідси випливає, що Боже знання в цілому не є каузативним, але Боже знання блага каузативним бути повинне, адже Бог одночасно і знає благо, і воліє блага. У статті висловлено обґрунтоване припущення того, що логіка Ломбардця передбачає сумісність Божого (перед)знання й вольової діяльності, з одного боку, і контингентності творіння та свобідної волі раціональних створінь, з іншого. Але деталі цієї концепції залишаються неоприявними, оскільки ця проблема була недостатньо опрацьована автором Книги Сентенцій.uk
dc.description.abstractSince the mid-90’s the figure of Peter Lombard and his Book of Sentences has regained the importance in scholarly world and been studied from both historical-theological and historical-philosophical perspectives. But some aspects of his thinking, encapsulated in the written form, which was to become the material basis for the thirteenth- through the fifteenth-century theological projects, remained somewhat insufficiently researched. Therefore this article analyzes the select parts of the Book of Sentences with the purpose of looking at how Peter Lombard handled the issue of God’s knowledge. The article shows that for Peter Lombard God’s knowledge is God’s awareness of everything knowable. It has no causal power which belongs to the divine will. Nevertheless, this knowledge is able to function in two different modes: it can be either a purely cognitive act as awareness alone, or a double cognitive and voluntary act as awareness and simultaneous volition in the form of approbation. Hence, God’s knowledge in general is not causative, but God’s knowledge of the good must be causative because he simultaneously knows and wills what is good. The article reasonably suggests that Lombard’s logic implies the compatibility of God’s (fore)knowledge and voluntary activity, on the one hand, and the contingency of the created order and the rational creatures’ free will, on the other hand. But the details of this conception remain unrevealed as Lombard’s presentation of the problem is to be declared underdeveloped.en
dc.language.isoen_USen
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 6-16.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/309
dc.subjectПетро Ломбардськийuk
dc.subjectКнига Сентенційuk
dc.subjectсередньовічна схоластикаuk
dc.subjectБоже знанняuk
dc.subjectпередзнанняuk
dc.subjectкаузальністьuk
dc.subjectнеобхідністьuk
dc.subjectможливістьuk
dc.subjectPeter Lombarden
dc.subjectBook of Sentencesen
dc.subjectmedieval scholasticismen
dc.subjectGod’s knowledgeen
dc.subjectforeknowledgeen
dc.subjectcausalityen
dc.subjectnecessityen
dc.subjectpossibilityen
dc.titlePeter Lombard on God’s Knowledge: Sententiae, Book I, Distinctions 35-38, as the Basis for Later Theological Discussionsen
dc.title.alternativeПетро Ломбардський про боже знання: сентенції, книга перша, достинкції 35-38 як підстава для пізніших богословських дискусійuk
dc.typeArticle
dc.relation.referencesBertola, E. (1956). Il problema di Dio in Pier Lombardo. Rivista Di Filosofia Neo-Scolastica, 48(2), 135-150.en
dc.relation.referencesBok, N. den. (1995). In vrijheid voorzien: Een systematisch-theologische analyse van Augustinus' teksten over voorkennis en wilsvrijheid. Bijdragen. Tijdschrift Voor Filosofie En Theologie, 56, 40-60.en
dc.relation.referencesBrady, I. C. (1971). Prolegomena. In Petrus Lombardus, I. C. Brady (Ed.), Magistri Petri Lombardi Parisiensis episcopi Sententiae in IV libris distinctae. (3rd revised edition (Editio tertia. Ad fidem codicum antiquiorum restituta), Vol. 1, p. 5*-148*). Grottaferrata: Editiones Collegii S. Bonaventurae ad Claras Aquas.en
dc.relation.referencesClark, M. J. (2005). Peter Comestor and Peter Lombard: Brothers in Deed. Traditio, 60, 85-142. https://doi.org/10.1017/S0362152900000246en
dc.relation.referencesColish, M. L. (1994). Peter Lombard (Vol. 1). Leiden, New York, & Köln: Brill.en
dc.relation.referencesColish, M. L. (2006). "Discipline" and "Science" in Peter Lombard. In M. L. Colish (Ed.), Studies in Scholasticism (pp. 175-186). Aldershot: Ashgate Variorum.en
dc.relation.referencesEspenberger, J. N. (1901). Die Philosophie des Petrus Lombardus und ihre Stellung im zwölften Jahrhundert. Münster: Aschendorff.en
dc.relation.referencesEvans, G. R. (Ed.). (2002). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard: Current Research (Vol. 1). Leiden, Boston, & Köln: Brill.en
dc.relation.referencesFinn, T. M. (2008). The Sacramental World in the Sentences of Peter Lombard. Theological Studies, 69 (3), 557-582. https://doi.org/10.1177/004056390806900304en
dc.relation.referencesFriedman, R. L. (2002). The Sentences Commentary, 1250-1320. General Trends, the Impact of the Religious Orders, and the Test Case of Predestination. In G. R. Evans (Ed.), Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard (Vol. 1, pp. 41-128). Leiden, Boston, & Köln: Brill.en
dc.relation.referencesGhellinck, J. de. (1914). Le mouvement théologique du XIIe siècle : études, rechercehs et documents. Paris: Lecoffre.en
dc.relation.referencesKitanov, S. (2014). Beatific Enjoyment in Medieval Scholastic Debates: The Complex Legacy of Saint Augustine and Peter Lombard. New York, NY: Lexington Books.en
dc.relation.referencesLarson, A. A. (2013). The Reception of Gratian's Tractatus de penitentia and the Relationship between Canon Law and Theology in the Second Half of the Twelfth Century. Journal of Religious History, 37(4), 457-473. https://doi.org/10.1111/1467-9809.12081en
dc.relation.referencesLarson, A. A. (2014). From One Master to Another: Peter Lombard's Usage of Gratian's De penitentia. In Master of Penance (pp. 315-342). Washington, DC: Catholic University of America Press.en
dc.relation.referencesLeinsle, U. G. (1995). Einführung in die scholastische Theologie. Paderborn: Schöningh.en
dc.relation.referencesLeinsle, U. G. (2010). Introduction to Scholastic Theology. (M. J. Miller, Trans.). Washington, DC: Catholic University of America Press.en
dc.relation.referencesMarenbon, J. (2007). Medieval Philosophy: An Historical and Philosophical Introduction. London: Routledge.en
dc.relation.referencesMcMullin, E. (2007). Galileo and Peter Lombard. History Ireland, 15 (4), 22-26.en
dc.relation.referencesPeter Lombard. (2007). The Sentences. Book 1: The Mystery of the Trinity. (G. Silano, Trans.) (Vol. 1). Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies (PIMS).en
dc.relation.referencesPeter Lombard. (2014). The Complete Text of Lombard's First Book of Sentences: Book I - On the One and Triune God. (A. Bugnolo, Ed. & Trans.) (1st ed., Vol. Tome 1). Mansfield, MA: The Franciscan Archive.en
dc.relation.referencesPetrus Lombardus. (1882). Magistri Petri Lombardi Sententiae in quatuor libris distinctae. Primus liber sentientiarum: De Deo unitate et trinitate (Edita studio et cura PP. Collegii A S. Bonaventura, Vol. 1). Ad Claras Aquas (Quaracchi), prope Florentiam: Ex typographia Collegii S. Bonaventurae.en
dc.relation.referencesPetrus Lombardus. (1971). Magistri Petri Lombardi Parisiensis episcopi Sententiae in IV libris distinctae. (I. C. Brady, Ed.) (3rd revised edition (Editio tertia. Ad fidem codicum antiquiorum restituta), Vol. 1). Grottaferrata: Editiones Collegii S. Bonaventurae ad Claras Aquas.en
dc.relation.referencesProtois, F. (1881). Pierre Lombard, évêque de Paris, dit le maitre des sentences : Son époque, sa vie, ses écrits, son influence. Paris: Société générale de librairie catholique.en
dc.relation.referencesRijk, L. M. de. (1962). Logica modernorum: A Contribution to the History of Early Terminist Logic (Vols. 1-2). Assen: Van Gorcum.en
dc.relation.referencesRijk, L. M. de. (1982). The Origins of the Theory of the Properties of Terms. In N. Kretzmann, A. Kenny, J. Pinborg, & E. Stump (Eds.), The Cambridge History of Later Medieval Philosophy (pp. 161-173). Cambridge: Cambridge University Press.en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (2004). Peter Lombard. New York, NY: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195155440.001.0001en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (2007). The Story of a Great Medieval Book: Peter Lombard's Sentences. Peterborough, Ontario, Canada: Broadview Press.en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (Ed.). (2009). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard: Current Research (Vol. 2). Leiden, & Boston: Brill.en
dc.relation.referencesRosemann, P. W. (Ed.). (2015). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard: Current Research (Vol. 3). Leiden, & Boston: Brill.en
dc.relation.referencesSlotemaker, J. T. (2011). Peter Lombard. In H. Lagerlund (Ed.), Encyclopedia of Medieval Philosophy: Philosophy Between 500 and 1500 (pp. 950-952). Dordrech, Heidelberg, London, & New York: Springer.en
dc.relation.referencesSouthern, R. W. (2001). Scholastic Humanism and the Unification of Europe (with notes and additions by Lesley Smith and Benedicta Ward, Vol. 2, The Heroic Age). Oxford: Blackwell Publishers.en
dc.relation.referencesVos, A. (2006). The Philosophy of John Duns Scotus. Edinburgh: Edinburgh UP. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748624621.001.0001en
dc.relation.referencesWest, J. L. A. (2007). Aquinas on Peter Lombard and the Metaphysical Status of Christ's Human Nature. Gregorianum, 88(3), 557-586.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22240/sent36.01.017


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію