Епітетні структури в жанровому розмаїтті газетно-журнальної публіцистики
Автор
Завалюнюк, Л. В.
Дата
2015Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. МЗ [509]
Анотації
У статті зроблено спробу схарактеризувати жанри газетно-журнальної публіцистики, порівняти думки мовознавців щодо теорії класифікацій жанрів періодичних видань. Також сконцентровано увагу на вживанні епітетних конструкцій в українських журналах та газетах. Встановлено, що проаналізовані епітетні структури мають здатність до формування лексико-семантичних полів та груп. В статье сделана попытка охарактеризовать жанры газетно-журнальной публицистики, сравнить мнения языковедов относительно теории классификаций жанров периодических изданий. Также сконцентрировано внимание на употреблении эпитетних конструкций в украинских журналах и газетах. Установлено, что проанализированные эпитетные структуры имеют способность к формированию лексико-семантических полей и групп. The object of the study are epithet’s structures in newspapers and magazines of Ukraine of beginning of the ХХІ century. The main purpose of the article consists in generalization of linguists theories for the classification of MASS-MEDIA genres and ground of expediency of functioning the epithet’s constructions in a newspaper-magazine publicism, with the ability to form lexical-semantic groups. The subject of the research is the articles of different genre aspiration of newspapers "Voice of Ukraine", "Newspaper in Ukrainian" magazines "Universe", "Vinnychanka," "Vinnitsa region» for the 2015 year.
At the present stage of the genre system of newspaper and magazine periodicals not formed a unified distribution of genres between the three groups, and their boundaries are rather shaky. Such differences in the classification of genres of the periodic press favor the genre that has stable characteristics and is an expression of social reality.
In a publicism actual is a problem of choice of exact, expressive word. Epithet is one of such bright and expressive words. Investigating the language of newspapers and magazines of Ukraine of beginning of the ХХІ century, ability of epithets to form the lexico-semantic fields is set. In the scientific article requires a detailed study of the semantic field structures epithet to describe the character of the individual.
Research the epithet’s structures in a newspaper-magazine publicism should be extended because there are the scientific studies on the theme yet.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/10069