Використання тестового контролю знань студентів у процесі вивчення вищої математики
Author
Хом'юк, І. В.
Сачанюк-Кавецька, Н. В.
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ВМ [650]
Abstract
У статті проаналізовані види контролю: попередній («нульова» контрольної роботи з математики); поточний (експрес-тестування шляхом написання математичних диктантів); періодичний; тематичний (тематична контрольна робота); модульний; підсумковий (семестровий екзамен); контроль залишкових знань та умінь (написання ректорських контрольних робіт), що використовуються в процесі вивчення вищої математики студентами ВНЗ. Розглянуто зміст тестових завдань та охарактеризовані види тестів. Наведено можливі приклади тестових завдань для експрес та тематичного контролю. Відмічено, що тестовий контроль може забезпечити успішну реалізацію мети і всіх функцій контролю, дозволяє за досить короткий термін сформувати уявлення про знання студентів; диференціювати процес навчання; стимулювати систематичну навчально-пізнавальну діяльність; об’єктивно оцінити знання та уміння студентів; рівномірно розподіляти контрольні завдання протягом навчального року, які попередньо орієнтують студентів на об’єктивну оцінку. В статье проанализированы виды контроля: предварительный
( «нулевая» контрольной работы по математике); текущий (экспресс-тестирование путем написания математических диктантов); периодический; тематический (тематическая контрольная работа); модульный; итоговый (семестровый экзамен); контроль остаточных знаний и умений (написание ректорских контрольных работ), используемые в процессе изучения высшей математики студентами вузов. Рассмотрено содержание тестовых заданий и охарактеризованы виды тестов. Приведены возможные примеры тестовых заданий для экспресс и тематического контроля. Отмечено, что тестовый контроль обеспечивает успешную реализацию цели обучения и всех функций контроля, позволяет в короткое время сформировать представление о знаниях студентов; дифференцировать процесс обучения; стимулировать систематическую учебно-познавательную деятельность; объективно оценивать знания и умения студентов; равномерно распределять контрольные задания в течение учебного года, которые предварительно ориентируют студентов на объективную оценку. This paper analyzes controls: preliminary (held mainly for diagnostic purposes before the study of higher mathematics course in writing a "zero" reference work on in school mathematics); current (after each lecture conducted rapid testing quality perception of the material by students writing mathematics dictations); periodic (is determining the level and scope of students' knowledge, skills and abilities for a certain period (several sessions)); theme (thematic reference work containing both practical problems and theoretical component); module (control knowledge and skills of students with specific semantic module course of higher mathematics); final (semester examination or credit); control of residual knowledge and skills (held long after mastering the corresponding portion of educational material in the form of writing rector tests) used in the study of higher mathematics university students.
To ensure these controls knowledge and skills of students of higher mathematics course and developed teaching materials that include: rapid test control (mathematical dictations); test subject tests; tests for input and final control; comprehensive tests to check residual knowledge (Rector CD); tests for the exams of higher mathematics. As shown by our study for the development of memory willingness to play fast is a good test of colloquiums, tests, as a tool for measuring the level of knowledge that allows you not only to identify the quality of education, but also optimally manage the educational process. The described content and types of tests. Shows of possible tests for rapid and thematic control, such as for example are possible version control of content and mathematical dictation on "Elements of the theory of probability." It is noted that the test control can ensure the successful implementation of the goals and all control functions, allows a very short time to form a picture of the students' knowledge; differentiate the learning process; encourage systematic teaching and learning activities; objectively assess the knowledge and skills of students; evenly distribute control tasks during the school year that students in pre-orient the judgment.
Marked test control advantages: 1) more objective test control compared to traditional; 2) greater differentiation test evaluation; 3) higher efficiency testing. It is clear that the combination of traditional and innovative technologies is appropriate: at some stages of generalization applied testing, on the other - oral interviews, and independent tests. This forms of complement each other.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/14671