Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorХом'юк, В. В.uk
dc.date.accessioned2017-03-09T18:59:09Zen
dc.date.available2017-03-09T18:59:09Zen
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationХом’юк В. В. Інтерактивні технології в процесі формування математичної компетентності [Текст] / В. В. Хом’юк // Наукові записки. Серія "Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти". – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – Вип. 9, ч. 1. - С. 47–54.uk
dc.identifier.isbn978-966-7406-67-7
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/14673
dc.description.abstractУ статті проаналізовані інтерактивні технології в процесі формування математичної компетентності майбутніх інженерів. Охарактеризовані інтерактивні форми: тренінги, сase-study, мозковий штурм, робота в малих групах, рольова гра. Наведено методичну розробку ігрового заняття з векторної алгебри на тему «Подолання векторного поля». В процесі проведення занять з вищої математики з елементами гри реалізуються ідеї співдружності змагання, самоуправління, виховання через колектив відповідальності кожного за результати своєї праці, а основне – формується предметна мотивація навчальної діяльності й інтерес майбутніх інженерів до вивчення вищої математики, тобто відбувається, в першу чергу, формування мотиваційно-діяльнісного компоненту математичної компетентності. Визначено, що основними функціями дидактичних ігор є формування: власне навчальної діяльності; стійкого інтересу до навчання вищої математики; загально навчальних умінь, навичок самостійної навчальної роботи; навичок самоконтролю і самооцінки; адекватних взаємин і освоєння соціальних ролей.uk
dc.description.abstractВ статье проанализированы интерактивные технологии в процессе формирования математической компетентности будущих инженеров. Охарактеризованы интерактивные формы: тренинги, сase-study, мозговой штурм, работа в малых группах, ролевая игра. Приведена методическая разработка игрового занятия по векторной алгебре на тему «Преодоление векторного поля». В процессе проведения занятий по высшей математике с элементами игры реализуются идеи содружества соревнования, самоуправления, воспитания через коллектив ответственности каждого за результаты своего труда, а главное - формируется предметная мотивация учебной деятельности и интерес будущих инженеров к изучению высшей математики, то есть происходит, в первую очередь, формирование мотивационно-деятельностного компонента математической компетентности. Определено, что основными функциями дидактических игр является формирование: собственно учебной деятельности; устойчивого интереса к обучению высшей математики; общеучебных умений, навыков самостоятельной учебной работы; навыков самоконтроля и самооценки; адекватных взаимоотношений и освоения социальных ролей.ru
dc.description.abstractIn the article the interactive technology in the process of mathematical competence of future engineers. We characterize interactive forms: training (focusing on practical studies of the studied) case-study (analysis of specific practical situations), brainstorming (unstructured process of generation and selection of innovative creative ideas in the group, coordinated by teacher), work in small groups (gives all students the opportunity to participate in the) role-playing game (imitates reality intended roles of participants and enable them to act "as fact"). Didactic games are a continuous sequence of educational activities in the process of solving the problem. Methodical development of the game of vector algebra classes on "Overcoming vector field." The aim: educational - check mastering formulas for calculating the area of a triangle, parallelogram, volume pyramid operations on vectors and use this knowledge to solving practical problems; Training - developing professional creative thinking, memory, imagination, activity and independence, interest in the study of higher mathematics, speed up work by creating motivation to study discipline; educational - promote moral, aesthetic and other personality traits. Designed class includes the following phases: introduction of the project "Centennial spaceship"; building simulation models research laboratories; setting the main tasks of research laboratories and clarify their role in the project; creating a gaming problem situation; mastering the necessary theoretical material; solving production problems on the basis of mathematical knowledge; the test results, the correction; analysis of the results, evaluation of results. The performance classes: development of individual skills of organizational work, forming creative (creative) approach to solving production problems with the use of mathematical tools, skills to solve problems on their own on the subject, motivation for further study material, skills drawing conclusions. In the course of employment on higher mathematics with elements of the game implemented the idea of commonwealth competition, education through the collective responsibility of each for the results of their work, and basic - formed substantive motivation of educational activity and interest of future engineers to study higher mathematics, that is, first of all, formation motivational-activity component of mathematical competence. Determined that the main functions of didactic games is forming: the actual training activities; sustained interest in learning higher mathematics; general educational skills of independent learning; skills of self-control and self-esteem; development of adequate relationships and social roles. The basic idea of the game is that the student can see and appreciate the value of mathematical knowledge in production, independently master the necessary theoretical material and to use this knowledge in practice.en
dc.language.isoukuk
dc.publisherКіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченкаuk
dc.relation.ispartofНаукові записки. Серія "Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти". Вип. 9, ч. 1 : 47–54.uk
dc.subjectінтерактивні технологіїuk
dc.subjectвекторна алгебраuk
dc.subjectвища математикаuk
dc.subjectматематична компетентністьuk
dc.subjectмотиваціяuk
dc.subjectинтерактивные технологииru
dc.subjectвекторная алгебраru
dc.subjectвысшая математикаru
dc.subjectматематическая компетентностьru
dc.subjectпредметная мотивацияru
dc.subjectinteractive technologyen
dc.subjectvector algebraen
dc.subjecthigher mathematicsen
dc.subjectmathematical competenceen
dc.subjectsubstantive motivationen
dc.titleІнтерактивні технології в процесі формування математичної компетентностіuk
dc.typeArticle
dc.identifier.bbc22.3-Р
dc.identifier.udc53(07)


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію