Класифікація безпілотних літальних апаратів та їх використання для доставки товарів
Author
Книш, Б. П.
Кулик, Я. А.
Барабан, М. В.
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. АІІТ [263]
Abstract
В роботі розглянуто основні види безпілотних літальних апаратів та ознаки, за якими вони класифікуються, а саме – за типом системи управління, за масою, за масштабом завдань, за паливною системою, за типом крила, за тривалістю польоту, за практичною стелею польоту, за типом літального апарату, за базуванням, за правилами польотів, за кількістю використань, за типом паливного баку, за радіусом дії, за максимальною швидкістю польоту, за кількістю двигунів, за використанням, за напрямком підйому/посадки, за типом підйому/посадки, за часом одержання зібраної інформації. На основі проведеного аналізу запропоновано класифікацію безпілотних літальних апаратів за різними критеріями та завданнями, які на них покладаються. Базуючись на запропонованій класифікації, визначено тип безпілотних літальних апаратів, який поєднує всі основні характеристики літальних апаратів для доставки товарів в межах певного населеного пункту або території. Крім того, проведено моделювання системи доставки товарів за допомогою безпілотних літальних апаратів. В работе рассмотрены основные виды беспилотных летательных аппаратов и признаки, по которым они классифицируются, а именно - по типу системы управления, по массе, по масштабу задач, по топливной системой, по типу крыла, по продолжительности полета, за практической потолком полета, по типу летательного аппарата, по базированием по правилам полетов, по количеству использований, по типу топливного бака, по радиусу действия, максимальной скоростью полета, по количеству двигателей, за использованием, по направлению подъема / посадки, по типу подъема / посадки, по времени одержа ния собранной информации. На основе проведенного анализа предложена классификация беспилотных летательных аппаратов по различным критериям и задачами, которые на них возлагаются. Основываясь на предложенной классификации, определен тип беспилотных летательных аппаратов, который объединяет все основные характеристики летательных аппаратов для доставки товаров в пределах определенного населенного пункта или территории. Кроме того, проведено моделирование системы доставки товаров с помощью беспилотных летательных аппаратов. The paper deals with the main types of unmanned aerial vehicles (UAV) and the features by which they are categorized, namely, by type of control system, by mass, by scale of tasks, by fuel system, by type of wing, by flight duration, by practical flight ceiling, by type the aircraft, based on the rules of the flight, the number of uses, the type of fuel tank, the radius of action, the maximum flight speed, the number of engines, by the use, the direction of lifting / landing, the type of lift / landing, by the time received gathered information. On the basis of the analysis in this paper, a classification of unmanned aerial vehicles is proposed based on various criteria and tasks that are assigned to them. Based on the proposed classification, the type of unmanned aerial vehicles is defined, which combines all the main characteristics of aircraft for the delivery of goods within a certain settlement or territory. In addition, the modeling of the delivery system of goods with the help of unmanned aerial vehicles was carried out.
It is shown that the main problems in transport infrastructure are not influenced by the system of delivery of goods by means of UAV. It was shown that it is best to use tactical, small-sized (up to 600 kg.), for small cargoes (not more than 100 kg), low-level (flight height up to 1050 m), small-sized (up to 3 x 3 meters), reusable, low-speed, near-range distance with ground-based.
The main parameters for the goods delivery system has been mathematically modelled for calculating the average time for execution of one delivery, the average UAV idle time, the average number of goods in the system, the summarizing time for delivery of goods, the probability of a simple UAV situation or the absence of free UAVs that can perform delivery of goods, the intensity of service orders and the intensity of receipt of applications for delivery and the economic efficiency of the delivery system of goods, taking into account the income costs in the delivery of goods without lost and downtime UAV maintenance costs.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/22410