Адаптація змісту освіти з дисципліни «фізичне виховання» з урахуванням професійної специфіки студентів технічного профілю
Автор
Овчарук, В. В.
Ovcharuk, V. V.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ФВ [146]
Анотації
У статті розглянута проблема адаптації змісту освіти з дисципліни «Фізичне виховання» з ураху-
ванням професійної специфіки студентів технічного профілю з метою створення здоров’язберігаючого
середовища вищої школи; проаналізовано теоретичні умови та визначено основні активні та пасивні
фактори небезпеки для здоров’я студентів технічних спеціальностей закладів вищої освіти. Визначено
основні освітні акценти, які мають впроваджуватися на заняттях із фізичного виховання для інженерних професій із метою збереження та зміцнення здоров’я. Обґрунтовано, що здоров’язбереження є
необхідністю для сучасного студента, котрий навчається в умовах різноманітних екологічних проблем,
модернізації суспільства, поширення явищ нездорового способу життя тощо. В статье рассмотрена проблема адаптации содержания образования по дисциплине «Физическое
воспитание» с учетом профессиональной специфики студентов технического профиля с целью создания здоровьесберегающей среды высшей школы; проанализированы теоретические условия и определены основные активные и пассивные факторы опасности для здоровья студентов технических специальностей высших учебных заведений. Определены основные образовательные акценты, которые
должны внедряться на занятиях по физическому воспитанию для инженерных профессий с целью
сохранения и укрепления здоровья. Обосновано, что здоровьесбережение является необходимостью
для современного студента, который учится в условиях различных экологических проблем, модернизации общества, распространения явлений нездорового образа жизни и т. п. The article deals with the problem of adapting the content of education in the discipline “Physical Education”,
taking into account the professional specificity of technical students in order to create a healthsaving
environment of higher education; theoretical conditions are analyzed and the main active and passive
factors of danger to the health of students of technical specialties of universities are determined. It has been
substantiated that health preservation is a necessity for a modern student who studies in the conditions of
various environmental problems, the modernization of society, the spread of the phenomena of an unhealthy
lifestyle, and the like.
The purpose of this article is to determine the active and passive factors of danger to the health of students
of technical specialties of higher education institutions and to determine the main educational emphasis to be
taken in physical education classes for engineering professions in order to preserve and strengthen health.
It is substantiated that for the health of students of technical specialties of higher education institutions
there are destructive constantly acting passive and active dangers that extend in the range of “psycho-emotional
and intellectual stress” – long-term static work with nonergonic (aeronautical, polluted, inconvenient,
harmful, dangerous) the technical environment. However, the rear positive and positive effects of professional
training on healthcare of students: increased need for physical education and sports, professional
interest in the material side of being, its perfection, energy transformation, understanding of the laws of
motion, mechanics and dynamics, etc.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24378