• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2014. № 1
  • View Item
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2014. № 1
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Актуалізм Джованні Джентіле

Author
Іващенко, І. Г.
Ivashchenko, I.
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Sententiae. 2014. № 1 [14]
Abstract
У статті розглянуто структуру арґументу в «Загальній теорії духу як чистого акту» італійського філософа-ідеаліста Джованні Джентіле. Особливу увагу приділено контекстові теорії Джентіле. Автор обґрунтовує, що теорія Джентіле має два джерела: теорію істини, викладену Джамбаттистою Віко в «Новій науці» (1744), та теорії Канта й німецьких ідеалістів (Фіхте, Геґель). З’ясовано основне завдання Джентілевої теорії, а саме увиразнення епістемічної залежності об’єктивної реальності від самотематизації суб’єкта в об’єкті. Таку епістемічну залежність Джентіле називає духовною реальністю.
 
This article deals with the structure of argument in the General Theory of Mind as a Pure Act by Italian Idealist philosopher Giovanni Gentile. Special attention was paid to the philosophic context of his theory. The author claims that Gentile’s theory has two main sources, namely the theory of truth formulated by Giambattista Vico in The New Science (1744) and the theories of Kant and German Idealists (Fichte, Hegel). It was elucidated the main claim of Gentile’s theory which consists in pointing out an epistemic dependence of the objective reality on the selfthematization of the subject in object. Such an epistemic dependence Gentile calls the spiritual reality.
 
В статье рассмотрена структура аргумента в «Общей теории духа как чистого акта» итальянского философа-идеалиста Джованни Джентиле. Особое внимание уделяется контексту теории Джентиле. Автор обосновывает наличие у последней таких источников, как теория истины, изложенная Джамбаттистой Вико в «Новой науке» (1744), а также теории Канта и немецких идеалистов (Фихте, Гегель). Установлено, что основное задание теории Джентиле состояло в как можно более выразительном изображении эпистемической зависимости объективной реальности от самотематизации субъекта в объекте. Такую эпистемическую зависимость Джентиле называет духовной реальностью.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24612
View/Open
Актуалізм Д Д.pdf (478.5Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ