• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2008. № 2
  • View Item
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2008. № 2
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Фома Аквинский и Декарт: Идея как объект познания

Author
Секундант, С.
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Sententiae. 2008. № 2 [7]
Abstract
Декарт дает слишком общее определение идеи, что приводит многих исследователей к выводу о вторичности проблематики идей в его учении. Однако проведенный автором статьи анализ показывает, что Декарт отвергает взгляд на идею как действие интеллекта, которого придерживался Ф. Суарес, и фактически присоединяется к точке зрения Дунса Скота, который рассматривал идею как объект, который представляется нам через действие нашего ума. Он попытался очистить понятие идеи от онтологических предпосылок и выдвинул ряд требований, соблюдение которых позволило бы рассматривать идею как объект достоверного познания. Именно такая постановка вопроса оказала наиболее прогрессивное влияние на развитие философии после Декарта.
 
Декарт подає занадто загальне визначення ідеї, через що багато хто з дослідників робили висновок про вторинність проблематики ідей в його вченні. Однак здійснений автором статті аналіз показує, що Декарт відкидає погляд на ідею як дію інтелекту, властивий Ф. Суаресові, і приєднується до поглядів Дунса Скота, який розглядав ідею як об’єкт, що уявляється нам дією нашого уму. Він спробував очистити поняття ідеї від онтологічних передумов і висунув низку вимог, дотримання яких дозволило б розглядати ідею як об’єкт вірогідного пізнання. Саме таке формулювання питання найпроґресивнішим чином вплинуло на розвиток філософії після Декарта.
 
Descartes’ definition of idea is too general, therefore many researchers are of the opinion that ideas’ problematique is secondary in the Cartesianism. But the author prove what Descartes (in contrast to F. Suarez) denies the conception of idea as intellect’s action. Descartes accepts Duns Scott’s conception of idea as the representation generated by action of the human mind. Following that an idea is freed of ontological premises and appears as an object of the trustworthy cognition. That wording had the most important influence on the postcartesian philosophy.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24876
View/Open
document (31).pdf (222.7Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ