Die multimediale Lernumgebung im Fremdsprachenunterricht
Author
Гадайчук, Н. М.
Яковець, О. Р.
Hadaichuk, N. M.
Yakovets, O. R.
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [522]
Abstract
This article gives a brief overview of historical conditions that preceded the creation of optimal multimedia educational environment at the foreign language lessons and analyzes its role in intensification of learning process. A short analysis of German internet resources and some methodological and didactic approaches for their usage at the lessons are given. The authors introduce the notion of “productive zone” and its fulfillment with effective methodological material. Methodological and didactic preparing of the lesson using multimedia communication is described in detail. It is proposed a certain sequence of steps for optimal lesson planning with special emphasis on variability of tasks for increasing interest in the educational process participants with different backgrounds.
Absolutely not minimizing the role of a teacher in transferring knowledge to a person who studies the authors describe in details that powerful tool which appears in the skillful hands of a teacher and takes a lesson the realm of ‘two theater actors` teacher-student into audio-visual polyphony with involving new entrants of educational process. Creating a new, more flexible software helps to create a variety of new multimedia applications for some of the most popular languages. All these factors are changing the traditional aesthetics of the lesson with the teacher as the main source of dissemination, interpretation and monitoring learning and processing of information. The main role of the teacher is to create new didactic materials and bring them in correspondence of the interests of the particular target audience. Дана стаття дає короткий огляд історичних умов, що передували створенню оптимального мультимедійного навчального оточення на уроках іноземної мови та аналізує його роль у інтенсификації навчального процесу. Дається короткий аналіз німецькомовних інтернетних джерел і наводяться методично-дидактичні підходи для їх використання на занятті. Автори вводять поняття “продуктивної зони” і її наповнення ефективним методичним матеріалом. Детально описується методико-дидактична підготовка уроку із задіянням мультимедійних засобів комунікації. Пропонується певна послідовність кроків для оптимального планування уроку з особливим наголосом на варіативності завдань для підвищення зацікавленості у учасників навчального процесу з різним рівнем підготовки.
Абсолютно не мінімізуючи роль викладача у передачі знань особі, що навчається, автори детально описують той потужний інструмент, який з`являється у вмілих руках викладача і переводить урок із царини “театру двох акторів” викладач - студент у аудіо-візуальну поліфонію із задіянням нових учасників навчального процесу. Створення нового, більш гнучкого програмного забезпечення сприяє створенню цілого ряду нових мультимедійних програм для декількох найбільш популярних мов. Всі ці фактори змінюють традиційну естетику уроку з викладачем як основним джерелом розповсюдження, інтерпретування і контролю засвоєння і опрацювання інформації. Основною роллю вчителя стає створення нових дидактичних матеріалів і приведення їх у відповідність до інтересів тієї чи іншої цільової аудиторії.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24888