Метод проектування когнітивної карти для оптимізації профорієнтаційної діяльності ЗВО
Author
Мокін, В. Б.
Бурдейна, О. В.
Коваль, К. О.
Ящолт, А. Р.
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Розглянуто проблему оптимізації поведінки складної системи, в якій спостережувані чинники (показники, змінні) не є керованими і навпаки. Зазначено, що така ситуація має місце щодо оптимізації профорієнтаційної діяльності закладу вищої освіти (ЗВО), спрямованої на збільшення кількості здобувачів освітнього ступеня бакалавра, оскільки впливати ЗВО може тільки на свою діяльність, а вибір конкретного ЗВО та його пріоритету під час вступної компанії абітурієнт робить самостійно. Запропоновано новий метод проектування когнітивної карти із забезпеченням когнітивного консонансу між керованими та спостережуваними вершинами, який дозволяє ідентифікувати ваги дуг такої карти з максимальним використанням усієї наявної інформації з результатів опитувань першокурсників як для дуг спостережуваних вершин, так і дуг керованих та інших вершин. Відповідно до фундаментальної ідеї методу, кожному спостережуваному показнику ставиться у відповідність керований. Показники пов’язані між собою комплексом дуг, спрямованість та ваги яких визначаються за експертними оцінками та аналітично. Продемонстровано працездатність розробленого методу на задачі побудови когнітивної карти для задачі оптимізації профорієнтаційної діяльності ЗВО. Працездатність методу підтверджена тим, що побудована когнітивна карта виявилась стійкою, тобто її дійсно можна використовувати для задач когнітивного моделювання. Аналіз вершин та опису і значень ваг дозволив сформувати комплекс рекомендацій щодо пріоритетної діяльності ЗВО, спрямованої на оптимізацію його основних показників щодо підсилення кадрового та матеріально-технічного потенціалу закладу, міжнародної діяльності, співпраці з роботодавцями і працевлаштування випускників, роботи зі школярами, випускниками та інформування про свою діяльність у ЗМІ та соцмережах тощо. The article considers the problem of optimizing the behavior of a complex system in which the observed factors (indicators, variables) are not controllable and vice versa. It is noted that such a situation takes place when optimizing the vocational guidance activity of the university aimed at increasing the number of applicants for the bachelor’s degree of education, since the university can only influence its activities, and the choice of a particular university and its priority during the introductory company is done by the applicant himself. A new method for designing a cognitive map with the provision of cognitive consonances between controllable and observable vertices is proposed, which makes it possible to identify the weights of the arcs of such a map with the maximum use of all available information based on the results of polls of freshmen both for the arcs of observed vertices and arcs of controllable and other vertices. According to the fundamental idea of the method, each observed indicator is put in correspondence controlled. The indicators are interconnected by a complex of arcs, the direction and weight of which are determined by expert estimates and analytically. The working capacity of the developed method is shown on the example of constructing a cognitive map for the task of optimizing the vocational guidance activity of the university. The efficiency of the method is confirmed by the fact that the constructed cognitive map proved to be stable, that is, it can indeed be used for cognitive modeling tasks. The analysis of the vertices and descriptions and values of the weights made it possible to formulate a set of recommendations on the priority activity of the university. Its activities should be aimed at optimizing the main indicators related to strengthening the human and material and technical potential of the educational institution, international activities, cooperation with employers and employment of graduates, working with schoolchildren, graduates and informing about their activities in the media and social networks, etc. Рассмотрена проблема оптимизации поведения сложной системы, в которой наблюдаемые факторы (показатели, переменные) не являются управляемыми и наоборот. Отмечено, что такая ситуация имеет место при оптимизации профориентационной деятельности вуза, направленной на увеличение количества соискателей образовательной степени бакалавра, поскольку влиять вуз может только на свою деятельность, а выбор конкретного вуза и его приоритета во время вступительной компании абитуриент делает самостоятельно. Предложен новый метод проектирования когнитивной карты с обеспечением когнитивного консонанса между управляемыми и наблюдаемыми вершинами, позволяющий идентифицировать веса дуг такой карты с максимальным использованием всей имеющейся информации по результатам опросов первокурсников как для дуг наблюдаемых вершин, так и дуг управляемых и других вершин. Согласно фундаментальной идеи метода, каждому наблюдаемому показателю ставится в соответствие управляемый. Показатели связаны между собой комплексом дуг, направленность и веса которых определяются по экспертным оценкам и аналитически. Продемонстрирована работоспособность разработанного метода на примере построения когнитивной карты для задачи оптимизации профориентационной деятельности вуза. Работоспособность метода подтверждена тем, что построенная когнитивная карта оказалась устойчивой, то есть ее действительно можно использовать для задач когнитивного моделирования. Анализ вершин, описаний и значений весов позволил сформировать комплекс рекомендаций по приоритетной деятельности вуза. Его деятельность должна быть направлена на оптимизацию основных показателей, касающихся усиления кадрового и материально-технического потенциала учебного заведения, международной деятельности, сотрудничества с работодателями и трудоустройства выпускников, работы со школьниками, выпускниками и информирования о своей деятельности в СМИ и соцсетях и т.п.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25132