• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2018. № 1
  • View Item
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Sententiae
  • Sententiae. 2018. № 1
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

«Учиться философствовать»: роль истории философии и теории аргументации в реформе философского образования

Author
Секундант, С.
Secundant, S.
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Sententiae. 2018. № 1 [15]
Abstract
Автор обосновывает решающую роль реформы философского образования в условиях социально-экономического кризиса. Без этой реформы невозможно сформировать новый менталитет. Соответственно, без изменения менталитета другие реформы невозможны. Критикуя советскую систему управления войсками, автор утверждает, что ее система остается в самой структуре украинских университетов. Реформа философского образования, по мнению автора, должна заключаться (1) в демократизации образовательного процесса и (2) в переориентации этого процесса на развитие способности философствовать.
 
The author proves the crucial role of the reform of philosophical education in the context of the socio-economic crisis. Without this reform, it is impossible to form a new mentality. Respectively, without changing the mentality, other reforms are not possible. Criticizing the Soviet command-and-control system, the author argues that its system remains in the very structure of Ukrainian universities. The reform of philosophical education, according to the author, should lie (1) in the democratization of the educational process and (2) in reorienting this process to develop the ability to philosophize. This goal assumes that the basis of philosophical education should be such disciplines as the history of philosophy and the argumentation theory because they provide an understanding of philosophical problems and teach how to think critically and creatively.
 
Автор обґрунтовує тезу про ключову роль реформи філософської освіти за умов соціально-економічної кризи. Без цієї реформи унеможливлюється формування нового металітету, а без зміни менталітету неможливі жодні ніші реформи. Критикуючи радянську адміністративно-командну систему, автор ствержджує, що вона досі зберігається в самій структурі українських університетів. Реформа філософської освіти, на думку автора, має полягати (1) у демократизації освітнього процесу й (2) у переорієнтації цього процесу на розвиток здатності філософувати. Ця мета передбачає, що основою філософської освіти мають стати такі дисципліни, як історія філософії й теорія аргументації, адже саме вони дають розуміння філософських проблем і навчають мислити критично і творчо.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25722
View/Open
document (40).pdf (281.4Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ