Прийняття рішень щодо вибору ділового партнера підприємства для ефективної партнерської взаємодії
Автор
Ратушняк, О. Г.
Глущенко, Л. Д.
Лесько, О. Й.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ЕПВМ [357]
Анотації
У статті запропоновано ефективну методику прийняття рішень з урахуванням критеріїв оцінки для вибору ділового партнера
підприємства, для успішної партнерської
взаємодії, яка базується на використанні
методу аналізу ієрархій. Визначено основні
критерії партнерської взаємодії, побудовано багатокритеріальну ієрархічну модель,
встановлено взаємозв`язок між критеріями
та проведено оцінювання узгодженості
результатів на всіх рівнях моделі. Завдяки
можливості врахування впливу найрізноманітніших чинників ця методика дає змогу
провести ранжування найбільш вагомих
критеріїв оцінки та приймати рішення
щодо найкращого партнера для партнерської взаємодії з урахуванням цих критеріїв.
Перевагою запропонованої методики під
час прийняття рішень є можливість гнучкого налаштування параметрів оцінки для
вибору нового ділового партнера, тому її
можливо використовувати багаторазово
та коригувати за потреби, наповнюючи
новими даними. В статье разработана эффективная
методика принятия решений с учетом
критериев оценки для выбора делового
партнера предприятия, для успешного
партнерского взаимодействия, которая
основана на использовании метода анализа
иерархий. Определены основные критерии
партнерского взаимодействия, построена
многокритериальная иерархическая модель,
установлена взаимосвязь между критериями и проведена оценка согласованности
результатов на всех уровнях модели. Благодаря возможности учета влияния самых разнообразных факторов методика позволяет
провести ранжирование наиболее весомых
критериев оценки и принимать решения
относительно наилучшего партнера для
партнерского взаимодействия с учетом
этих критериев. Преимуществом предложенной методики при принятии решений
является возможность гибкой настройки
параметров оценки для выбора нового делового партнера, поэтому ее можно использовать многократно и корректировать при
необходимости, наполняя новыми данными The successful functioning of global markets is characterized by the fact, that they are influenced by different actors, as well as by an active and diverse
partnership between these entities, based on the need to use the competitive advantages of each partner to forming and strengthening of the economic
relations. It should be mentioned, that partnership also increases the efficiency of enterprises, contributing to a new level of technological development,
organization of production and management in all other areas of economic activity. The use of modern methods of ing business partners for partnership interaction is an essential need for successful entrepreneurship. The decision making method of choosing a business partner of an enterprise for
effective partnership interaction, based on the use of the analytic hierarchy process (AHP), which allows to understand in a clear and rational way the
complex problem of deciding on the choice of business partner in the form of hierarchy, to compare and quantify alternative solutions has been proposed.
A multicriteria hierarchical model is constructed, the relationship between the criteria is established and the consistency of results is evaluated at all levels of
the model. The AHP method does not indicate to the decision-maker the “right” solution, but allows him to find, in an interactive mode, an option (alternative)
that best agrees with his understanding of the essence of the problem and the requirements for his decision. The AHP method does not require simplifying
of the structure of the target and rejection some functions. It is more effective than other analytical tools because it allows to consider the influence of
various factors on the choice of a solution. The process of developing a solution model could be long lasted. However, this model could be reused again to
a new business partner, since it can be adjusted and filled according to the demand with new data. Taking into account the influence of many factors
allows to choose the best partner for the partnership and to take into consideration the most important criteria for such a decision making
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/29898