Соціальні детермінанти у формуванні моральної свідомості майбутнього учителя
Автор
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [506]
Анотації
У статті звертається увага на необхідність підвищення рівня моральної зрілості сучасної молоді, що зумовлює
актуальність виявлення ефективних педагогічних умов формування моральної свідомості студентів. Доводиться, що
особливої гостроти ця проблема набуває у контексті підготовки майбутніх педагогів, для яких високий рівень
моральної свідомості є показником професійної придатності та передумовою успішного виховання школярів на
засадах гуманістично-зорієнтованої суб`єкт-суб`єктної стратегії педагогічної взаємодії. The article covers the urgent problem of increasing the level of modern youth`s moral development, which courses the
necessity of defining effective pedagogical conditions for the formation of students` moral considerations. The article proves the
fact of future teachers` moral awareness (as an indicator of professional suitability and a human-centered subject-to-subject
strategy of pedagogical interaction) training process being very acute and important. Radical changes in social life, rethinking
of socio-cultural values, changes of social ideological tendencies provoke social apathy, pragmatism, nihilistic attitude to
moral values of modern youth. Consequently it requires searching new pedagogical approaches to the moral education of
students. The teacher himself has a great impact on the efficiency of educational process, students` educational level, the
formation of their civil, spiritual and moral values. The article presents both theoretical and applied study of pedagogical
conditions of students` moral considerations formation at higher educational establishments: pedagogical support of students
in their moral self-esteem; engaging them in group discussions on moral and ethical topics based on examples literatureand real life situations; creating the educational environment within the student group enhancing students` moral concepts and
values learning process; the use of active learning forms of educational interaction that present moral considerations not
corresponding to their current level of moral development. The criteria and levels of students moral consciousness are defined;
social features of this process are characterized.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/29910