Організація самостійної навчальної діяльності майбутніх офіцерів ракетно-артилерійського озброєння
Abstract
У статті проаналізовано процес організації самостійної навчальної діяльності під час професій-
ної підготовки у військовому закладі вищої освіти (ВЗВО) майбутніх офіцерів служби ракетно-
артилерійського озброєння (РАО) на засадах комплексного підходу за різними формами аудитор-
ної й позааудиторної роботи та їх контролю. Наведено означення споріднених понять «самостійна
навчальна діяльність» і «самостійна робота». Виділено рівні самостійної навчальної діяльності та
умови, що забезпечують успішне виконання самостійної роботи майбутніми офіцерами РАО. Ви-
значено, що для ефективної організації самостійної навчальної діяльності з позиції наскрізного та
поетапного формування компетенцій майбутніх офіцерів РАО викладач має створити освітній
простір, де інформаційними елементами виступають електронні навчально-методичні комплекси
дисциплін (ЕНМК) з модульною структурою. ЕНМК містять матеріали за блоками (методичним,
інформаційно-змістовим і контрольно-оцінювальним) кожної конкретної дисципліни, посилання
на Інтернет-джерела, індивідуальні завдання на самостійну підготовку курсантів РАО тощо. Такі
ЕНМК забезпечують економію часу на підготовку до занять, сприяють контролю якості виконання
самостійних робіт. Наочно подано скріншоти електронної бібліотеки Військової академії (м. Оде-
са), в ній розміщені всі ЕНМК, які використовуються в освітньому процесі з підготовки майбутніх
офіцерів РАО.
Наведено приклад розробки додаткового організаційно-методичного забезпечення самостійної
навчальної діяльності тих курсантів РАО, які пропустили заняття внаслідок специфіки освітнього
процесу ВЗВО (наряди, відрядження тощо) з дисципліни «Ракети і боєприпаси», у вигляді ство-
рення навчальних фільмів. Зазначено, що у процесі їх перегляду у курсантів створювалась уява
присутності на занятті, тому що використовувалися не тільки наочні (ілюстрація, демонстрація
тощо), але й словесні методи навчання (розповідь та пояснення). З експериментальною метою
створено youtube-канал, де викладались навчальні фільми для самостійного засвоєння навчального
матеріалу. Кожний курсант мав доступ до цих фільмів. Подано адресу youtube-каналу та скріншо-
ти на тему «Призначення, будова та принцип дії підривника ГПВ-2». The article analyzes the process of independent learning organization of future officers of missile and
artillery armament (MAA) during their professional training in the military institution of higher education (MIHE), based on the complex approach by different forms of in-class and after-class activities and their
control. The definitions of the related concepts are given – “independent learning” and “independent
work”. The levels of independent learning are determined, as well as the conditions which provide
successful independent work of future officers of MAA. For the efficient organization of independent
learning from the perspective of cross-cutting and progressive competence formation of future officers of
MAA, a teacher should create the educational environment where the informational elements are
electronic teaching complexes of the subjects (ETCs) with a modular structure. ETCs contain the
materials according to the modules (methodological, informative, and monitoring) of each subject,
reference to the Internet resources, individual assignments for independent training of MAA cadets, etc.
These ETCs save time for preparing for classes, help monitor the quality of independent work. The
screenshots of the electronic library of Military Academy (Odesa) are given, it includes all ETCs which
are used in the educational process of training of future officers of MAA.
The example of additional organizational and methodological support of independent learning is
presented for those MAA cadets who missed the lesson as a result of specific educational process in
MIHE (duties, leaves, etc.), in “Missiles and Ammunition” by creating educational films. While watching
them, the cadets can imagine their presence at the lesson due to both visual methods (illustration,
demonstration, etc.) and verbal methods of teaching (description and explanation). For experimental
purposes a youtube channel is created with educational films for independent learning. Every cadet has
access to those films. The youtube channel address and screenshots in “The Purpose, Structure and
Principles of Bomber GPV-2” are given. В статье на основе комплексного подхода проанализирована организация самостоятельной
учебной деятельности будущих офицеров службы ракетно-артиллерийского вооружения (РАВ) в
процессе профессиональной подготовки в военном высшем учебном заведении (ВВУЗ). Даны
определения родственных понятий «самостоятельная учебная деятельность» и «самостоятельная
работа». Выделены уровни самостоятельной учебной деятельности и условия, которые обеспечи-
вают успешное выполнение самостоятельной работы будущими офицерами РАВ. Исходя из пози-
ции сквозного и поэтапного формирования компетенций будущих офицеров РАВ, определено, что
для эффективной организации самостоятельной учебной деятельности преподаватель должен соз-
дать образовательное пространство, в котором информационными элементами выступают элект-
ронные учебно-методические комплексы (ЭУМК) дисциплин с модульной структурой. ЭУМК
содержат материалы по блокам (методическому, информационному и контрольному) каждой кон-
кретной дисциплины, ссылки на Интернет-источники, индивидуальные задания на самостоятель-
ую подготовку курсантов РАВ. Такие ЭУМК обеспечивают экономию времени на подготовку к
занятиям, способствуют контролю качества выполнения самостоятельных работ. Наглядно пред-
ставлены скриншоты электронной библиотеки Военной академии (г. Одесса), в которой находятся
все ЭУМК, используемые в учебном процессе подготовки будущих офицеров РАВ.
Приведен пример разработки дополнительного организационно-методического обеспечения
самостоятельной учебной деятельности тех курсантов РАВ, которые пропустили занятия вследст-
вие специфики учебного процесса военного ВУЗа (наряды, командировки и т. п.) по дисциплине
«Ракеты и боеприпасы», в виде создания учебных фильмов. Отмечено, что при их просмотре у
курсантов создаётся ощущение присутствия на занятии, так как используются на только нагляд-
ные (иллюстрация, демонстрация и т. п.), но и словесные методы обучения (рассказ и пояснения).
В экспериментальных целях создан youtube-канал, на котором выкладывались учебные фильмы для самостоятельного усвоения учебного материала курсантами. Приведен адрес youtube-канала и
скриншоты по теме «Назначение, устройство и принцип действия взрывателя ГПВ-2».
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30470