Формування компетенцій агентів у багатоагентній системі, орієнтованій на виконання бізнес-операцій
Author
Оксанич, І. Г.
Слюсаренко, О. П.
Шевченко, І. В.
Oksanуch, І. H.
Sliusarenko, O. P.
Shevchenko, І. V.
Оксанич, И. Г.
Слюсаренко, А. П.
Шевченко, И. В.
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Роботизація організаційно-технічних систем передбачає використання програмних ботів для виконання окремих бізнес-операцій. Функціонування програмних ботів спільно з людиною-виконавцем породжує проблему формування компетенцій агентів у багатоагентній системі, що орієнтована на виконання бізнес-операцій. Важливою складовою процесів комунікації є проблемно-орієнтована анкетна мова, за допомогою якої з одного боку, користувач (майбутній h-агент) формує структуру та зміст компетенції щодо виконання певної бізнес-операції, а з другого боку здійснюється діалог між h-агентом та ботом (b-агентом). Тому розроблено комплекс моделей, за допомогою яких розв’язується задача побудови найбільш адекватної структури системи словесних образів, що відображає зміст бізнес-операції та інтерпретує словосполучення у процесі діалогу агентів. Для цього визначено набір операторів обробки тексту, необхідних для інтерпретації. Формальна модель інтер-претації словосполучень може застосуватися в процесі навчання b-агента будь-якої ролі, а також й у процесі його функціонування сумісно з людиною та застосовуватись для будь-якої мови без використання граматичного аналізу. Для розробки інформаційної технології формування компетенцій агентів у багатоагентній системі запропоновано модель спеціалізованого сервісу організаційно-технічної системи, яка на відміну від існуючих заснована на використанні інтелектуального агента, і включає модель агента, модель компетенції агента, комплекс моделей інтерпретації природномовних словосполучень і базу знань, що дозволяє будувати контрольовану багатоагентну систему для виконання бізнес-процесів, яка швидко адаптується до нових бізнес-операцій. Запропоновано комплекс моделей формування компетенції інтелектуального агента, якій на відміну від існуючих містить модель анкетної мови, концептуальну та формальну модель інтерпретації словосполучень, модель визначення найзначущих аспектів бізнес-операції та базу знань, що дозволяє швидко формувати різні компетенції агентів у діалозі між користувачем та агентом з мінімальним використанням мов програмування. Robotization of the organization-technical systems provides using software bots for each business operation. The software
bots functionality related to the executing human will cause the problem of agents’ competency formation in a multiagent
system with orientation on business operations execution. The problem-oriented questionary language is the impotent
component of communication process. This language is applied by user (future h-agent) for creating structure and content of
competence for defined business operation. And this language is applied for supplying dialogue between h-agent and bot
(b-agent). The set of models has been designed for solution of the task of construction of most adequate structure of verbal
images system. This verbal images system represents content of business operation and interprets phrase in agents’ dialogue
process. Wherefore the set of text processing operators needed for interpretation has been designed. The formal
model of phrase interpretation can be used in the process of b-agent learning to getting any role. This formal model is used
in the process of mutual functioning of b-agent and human. Also this formal model can be used for any language without
implementation of grammar analysis. The specialized service model of organization-technical system for development of
information technology for agent competencies formation in a multi-agent system is proposed. This model, unlike the existing
ones, is based on the use of an intellectual agent, and includes an agent model, an agent competence model, a set of natural-language interpreting models, and a base of knowledge. In this case designed model can build a controlled multiagent
system for executing business processes with quick adaption to new business operations. The complex of models for
the intellectual agent competence formation is offered. This complex, unlike the existing ones, contents the model of questionary
language, the conceptual and formal models of phrases interpretation, the model of definition the most important
aspects of business operation, and knowledge base. Used knowledge base allows to quickly form various competencies of
agents in the dialogue between user and agent with minimal use of programming languages. Роботизация организационно-технических систем предполагает использование программных ботов для вы-
полнения отдельных бизнес-операций. Функционирование программных ботов совместно с человеком-испол-
нителем порождает проблему формирования компетенций агентов в многоагентной системе, ориентирован-
ной на выполнение бизнес-операций. Важной составляющей процессов коммуникации является проблемно-
ориентированный анкетный язык, с помощью которого с одной стороны, пользователь (будущий h-агент) фор-
мирует структуру и содержание компетенции по выполнению определенной бизнес-операции, а с другой сторо-
ны осуществляется диалог между h-агентом и ботом (b-агентом). Поэтому разработан комплекс моделей, с
помощью которых решается задача построения наиболее адекватной структуры системы словесных образов,
которая отражает содержание бизнес-операции и интерпретирует словосочетания в процессе диалога аген-
тов. Для этого определен набор операторов обработки текста, необходимых для интерпретации. Формальная
модель интерпретации словосочетаний может применяться в процессе обучения b-агента для любой роли, а
также в процессе его функционирования совместно с человеком и применяться для любого языка без использо-
вания грамматического анализа. Для разработки информационной технологии формирования компетенций
агентов в многоагентной системе предложена модель специализированного сервиса организационно-техни-
ческой системы, которая в отличие от существующих основана на использовании интеллектуального агента,
и включает модель агента, модель компетенции агента, комплекс моделей интерпретации словосочетаний
естественного языка и базу знаний, что позволяет строить контролируемую многоагентную систему для
выполнения бизнес-процессов, быстро адаптирующуюся к новым бизнес-операциям. Предложен комплекс моде-
лей формирования компетенции интеллектуального агента, который, в отличие от существующих, содержит
модель анкетного языка, концептуальную и формальную модель интерпретации словосочетаний, модель опре-
деления наиболее значимых аспектов бизнес-операции и базу знаний, что позволяет быстро формировать раз-
личные компетенции агентов в диалоге между пользователем и агентом с минимальным использованием язы-
ков программирования.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31130