Забезпечення розвитку освітньої галузі національної економіки
Abstract
Узагальнено теоретичні засади освіти як невід’ємної складової
функціонування національної економіки; поглиблено концептуальний підхід до
формування економічних засад розвитку національної освіти; вивчено світовий
досвід трансформації освітніх процесів.
Здійснено оцінювання економічних тенденцій розвитку освіти в Україні;
проведено секторальний аналіз освітньої галузі національної економіки;
оцінено діяльність державних закладів вищої освіти на регіональному рівні.
Формалізовано механізми реалізації державної політики в освітній галузі;
запропоновано підхід щодо формування освітніх кластерів в Україні; здійснено
прогнозування впливу на обсяг ВВП варіантів фінансування закладів освіти. The dissertation summarizes the theoretical foundations of education as an integral
part of the national economy functioning. The existence of three key approaches to
elucidating the essence of education has been proven: education as a value and public
good; education as a unifying and educational process of a person; education as a result
of upbringing, training, human development, realization of interests and needs. It is
determined that the combination of these approaches forms an understanding of the
"education system" essence: as a value – at the level of the state and the individual; as a
system of educational institutions and academic institutions, as a result of the activities
of the individual; as a social institution on which the quality level of society depends, as
a socio-cultural phenomenon.
The conceptual approach has been improved, which is aimed at forming the
economic foundations for the development of education in accordance with the national
economy needs. The concept includes three components – theoretical, analytical and
practical, which are formed in accordance with the principles, methods and functions of
the education functioning in modern conditions, contribute to the development of the
economy educational sector and the achievement of innovative, socio-economic, cultural
development of the whole society. Обобщены теоретические основы образования как неотъемлемой
составляющей функционирования национальной экономики; разинуто
концептуальный подход формирования экономических основ развития
национального образования; изучено мировой опыт трансформации
образовательных процессов.
Проведено оценивание экономических тенденций развития образования в
Украине; проведен секторальный анализ сферы образования национальной
экономики; оценена деятельность государственных учреждений высшего
образования на региональном уровне.
Форматизирован механизм реализации государственной политики в
образовательной сфере; предложен подход формирования образовательных
кластеров в Украине; проведено прогнозирование влияния на величину ВВП
вариантов финансирования.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31783