Адаптація методики чіткого оцінювання якості знань в галузі інформаційних технологій, отриманих в онлайн-режимі, на нечітких моделях процесів їх засвоєння
Author
Войцеховська, О. О.
Мокін, Б. І.
Мокін, О. Б.
Voitsekhovska, О. О.
Mokin, B. I.
Mokin, O. B.
Войцеховская, О. A.
Мокин, Б. И.
Мокин, А. Б.
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Для оцінювання якості процесу засвоєння знань студентами вищих технічних навчальних закладів з конкретної навчальної дисципліни, отриманих в онлайн-режимі, запропоновано використовувати в адаптованому вигляді відому ідеологію чіткого оцінювання якості інтеграції навчання з виробництвом на нечітких математичних моделях. Необхідність адаптації цієї ідеології зумовлена, по-перше, тим, що лінгвістичні змінні, які характеризують різні стадії навчального процесу, отримують новий зміст, оскільки процес отримання студентами робітничої професії не є адекватним процесу засвоєння студентами конкретної навчальної дисципліни в онлайн-режимі, по-друге, тим, що у зв’язку з необхідністю враховувати умови засвоєння конкретної навчальної дисципліни в онлайн-режимі кількість цих лінгвістичних змінних суттєво зростає, а по-третє, тим, що у зв’язку з необхідністю визначення ще до заключного етапу у вигляді екзамену тих додаткових впливів, за допомогою яких здійснюватиметься «нормалізація» тих лінгвістичних змінних, що мають відмінності від «нормальних», процес направленості аналізу «з кінця в початок», характерний для ідеології-прототипу, змінюється на протилежний процес «з початку в кінець». А методика, що реалізує наш варіант втілення ідеології чіткого оцінювання на нечітких моделях, відрізняється окрім того, що враховує приведені вище відмінності в самій ідеології, по-перше, ще й тим, що знімає проблему створення достатньої потужності множини дефазифікованих значень лінгвістичних змінних, що характеризують процес вивчення конкретних навчальних дисциплін в малокомплектних групах, по-друге, множину екзаменаційних оцінок використовує не як стартову для початку процесу оцінювання, як це має місце в ідеології-прототипі, а як критеріальну, за допомогою якої оцінюється якість самого процесу, а потретє, пропонує варіанти синтезу математичних моделей для законів розподілу дефазифікованих лінгвістичних змінних у разі, якщо гіпотеза «нормальності» для них не виконується. To estimate the quality of the learning process for students of higher technical educational institutions in a particular discipline,
obtained online, it is proposed to use an adapted form of the well-known ideology of clear estimation of the quality of
integration of education with manufacture on fuzzy mathematical models. The need of adaptation of this ideology is conditioned,
firstly, that linguistic variables, that will characterize the different stages of educational process, get new maintenance,
as a process of receipt of working profession by students is not adequate to the process of mastering a certain educational
discipline by students in the online-mode, secondly, that in connection with a necessity to take into account the
terms of mastering of certain educational discipline in the online-mode the amount of these linguistic variables grows substantially,
and thirdly, that in connection with necessity to determinate before the final stage, in kind of an examination these
additional influence, by means of which the normalization will be performed for those linguistic variable that differ from "normal"
ones, the process of analysis orientation "from the end to the beginning", specific for the prototype-ideology, changes
on the opposite process "from the beginning to the end". The methodology that will realize our variant of ideology of clear
estimation on unclear models differs by t taking into account the differences given above in ideology, firstly, that takes off
the problem of creation of sufficient power of great number of defuzzified values of linguistic variables that characterize the process of studying a certain educational disciplines in little-completed groups, secondly, uses the great number of examination
estimations not as starting one for the beginning of estimation process, as it takes place in the prototype-ideology, but
as criterion, by means of that the process quality is estimated, and thirdly, offers variants of synthesis of a mathematical
model for distribution laws of defuzzified linguistic variables in case if a hypothesis of "normality" for them is not executed. Для оценки качества процесса усвоения знаний студентами высших технических учебных заведений по кон-
кретной учебной дисциплине, полученных в онлайн-режиме, предложено использовать в адаптированном виде
известную идеологию четкого оценивания качества интеграции обучения с производством на нечетких мате-
матических моделях. Необходимость адаптации этой идеологии обусловлена, во-первых, тем, что лингвисти-
ческие переменные, которые будут характеризовать разные стадии учебного процесса, получают новое со-
держание, поскольку процесс получения студентами рабочей профессии не является адекватным процессу
усвоения студентами конкретной учебной дисциплины в онлайн-режиме, во-вторых, тем, что в связи с необхо-
димостью учитывать условия усвоения конкретной учебной дисциплины в онлайн-режиме количество этих
лингвистических переменных существенно растет, а в-третьих, тем, что в связи с необходимостью опреде-
ления еще к заключительному этапу в виде экзамена тех дополнительных влияний, с помощью которых будет
осуществляться "нормализация" тех лингвистических переменных, которые имеют отличия от "нормальных",
процесс направленности анализа "с конца в начало", характерный для идеологии-прототипа, изменяется на
противоположный процесс "из начала в конец". А методика, которая реализует наш вариант воплощения идео-
логии четкого оценивания на нечетких моделях, отличается кроме того, что учитывает приведенные выше
отличия в самой идеологии, во-первых, еще и тем, которое снимает проблему создания достаточной мощно-
сти множества дефазифицированных значений лингвистических переменных, которые характеризуют процесс
изучения конкретных учебных дисциплин в малокомплектных группах, во-вторых, множество экзаменационных
оценок использует не как стартовую для начала процесса оценивания, как это имеет место в идеологии-прото-
типе, а как критериальную, с помощью которой оценивается качество самого процесса, а в-третьих, предла-
гает варианты синтеза математических моделей для законов распределения дефазифицированных лингвисти-
ческих переменных в случае, если гипотеза "нормальности" для них не выполняется.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31806