Філософсько-релігійні засади гуманістичного виховання
Author
Столяренко, О. В.
Столяренко, Ол. В.
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [506]
Abstract
У статті розкриті філософсько-релігійні засади гуманістичного виховання. Представлений ретроспективний
погляд на роль християнства у формуванні особистості, здійснено аналіз релігійних ідей, пов`язаних з майбутнім,
визначено їх роль у засвоєнні молоддю загальнолюдських гуманістичних цінностей. В статье раскрыты философско-религиозные основы гуманистического воспитания. Представленный
ретроспективный взгляд на роль христианства в формировании личности, осуществлен анализ религиозных идей,
связанных с будущим, определена их роль в усвоении молодежью общечеловеческих гуманистических ценностей. The article covers the philosophical and religious principles of humanistic education. It presents the retrospective view
on the role of Christianity in the process of a personality forming. The authors of the article analyze different religious ideas
connected with the future and their role in the adoption of common to all mankind human values by the youth.
Nowadays young people don`t follow philosophical and religious views and ideas and often even don`t understand their
meaning. Therefore, it is important for educators and teachers to work out an effective educational strategy, develop the
spiritual sphere of a personality, form value-oriented attitudes and sustainable behavioral stereotypes based on common to all
mankind humanistic and spiritual values. All these efforts should be directed to ensuring the conditions for a happy existence
of each person «here» and «now», the ability to feel joy and satisfaction by his work in favor of the common goodness and
welfare, the feeling of necessity to help and support another people and undisputed recognition of universal values. This is themain task of humanistic education, that will be the most effective given that the support of religious and philosophical
principles in the course of a personality formation are provided.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31939