• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Матеріали конференцій ВНТУ
  • Знання. Освіта. Освіченість
  • Знання. Освіта. Освіченість - 2018
  • View Item
  • Frontpage
  • Матеріали конференцій ВНТУ
  • Знання. Освіта. Освіченість
  • Знання. Освіта. Освіченість - 2018
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Математика – філософія – мистецтво у синергії творчості Леона Хвістека

Author
Личковах, В. А.
Lychkovakh, V. A.
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Знання. Освіта. Освіченість - 2018 [49]
Abstract
Аналізується естетична концепція польського філософа, математика і митця про множинність дійсності в мистецтві та її реалізація в художніх прийомах творчості від реалізму до імпресіонізму і основних течій авангардизму. Індивідуальна позиція Л.Хвістека ґрунтувалася на ідеях плюралізму, релятивізму і творчого синтезу досягнень як класичного мистецтва, так і авангарду разом з наївізмом. В осмисленні художньої творчості та в її авторській практиці митець пройшов шлях від онтологічного і логіко-семантичного обґрунтування «законів» мистецтва з раціонально-критичних позицій «точних» наук до визнання ролі «інстинкту», інтуїції, ірраціональних моментів у синергії творення художнього образу як самовираження психології та світовідношення творця виразних форм.
 
Aesthetic conception of the polish philosopher, as well as mathematician and artist, about the plurality of realities in art and its realization in artistic techniques from realism to impressionism and main trends of avant-garde are analyzed. L. Chwistek’s individual position was based on the ideas of pluralism, relativism and creative synthesis of achievements of both classical art and avant-garde along with naivism. In comprehending artistic creativity and in its author’s practice the artist has gone the way from ontological, logical and semantic grounds of the "laws" of the art, stendning on the rational and critical positions of "exact" sciences, to the recognition of the role of "instinct", intuition and irrational moments in the creation of an artistic image as the self-expression of psychology, as well as the expressive forms creator’s world attitude.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/32043
View/Open
Личковах.pdf (37.32Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ