Побудова моделі проблемної ситуації в транспортних системах
Author
Аулін, В.
Голуб, Д.
Біліченко, В.
Замуренко, А.
Aulin, V.
Golub, D.
Bilichenko, V.
Zamurenko, A.
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Наведено підхід до побудови моделі проблемної ситуації в транспортній системі, розроблено блок-схему його алгоритму. Виявлено, що перехідним етапом від проблеми до постановки формальних завдань є проблемна ситуація, а поставлені завдання можуть бути вирішені різними способами, що утворюють множину стратегій.Зазначено, що у загальному випадку результат операцій є невизначеним, що викликано невизначеністю умов проведення операції і дією чинників різної природи. Виявлено, що набуття значень показників, які характеризують той або інший результат операції, пов'язане з рішенням завдання моделювання операцій.Наведено етапи проблеми дослідження ефективності операції в транспортній системі. Зроблено низку припущень, щодо процесу отримання результатів, який пов'язаний з формуванням моделі операції і отриманням оцінок ефективності за результатами моделювання, а також процесу аналізу результатів, що припускає розв'язання завдання вибору на основі сформованого критерію ефективності або системи таких критеріїв.З'ясовано, що модель проблемної ситуації в транспортних системах відображає взаємозв'язки основних елементів процесу розробки рішень і послідовність формування окремих завдань та будується для того, щоб охопити проблему розробки рішень в цілому, представити її основні елементи, які необхідно сформувати для отримання остаточного рішення про стратегію проведення операції.Показано, що наявність певної компоненти як самостійного елемента в моделі проблемної ситуації припускає, що множина значень невизначених чинників при розробці рішень буде або обов'язково встановлена ззовні, або відшукування цих значень представлятиме самостійне завдання.Представлено перелік дій щодо вирішення окремих завдань на основі цієї моделі. Показано, що у багатьох практичних випадках спостерігається те, що апріорне завдання одного з основних критеріїв ефективності приводить до виділення деякої множини альтернатив. А тому для вибору найкращої альтернативи потрібне формування складеного критерію, що включає як формальні, так і неформальні приписи щодо винесення судження, на основі якого і здійснюється вибір або повернення і корекція елементів моделі проблемної ситуації. The approach to construction of model of a problem situation in transport system is resulted, the block diagram of its algorithm is developed. It is revealed that the transition stage from the problem to the formulation of formal tasks is a problem situation, and the tasks can be solved in different ways, forming a set of strategies.It is noted that in the general case the result of operations is uncertain, which is caused by the uncertainty of the conditions of the operation and the action of factors of different nature. It is revealed that the acquisition of values of indicators that characterize one or another result of the operation is associated with the solution of the problem of modeling operations.The stages of the problem of studying the efficiency of the operation in the transport system are given. A number of assumptions are made about the process of obtaining results, which is associated with the formation of the operation model and obtaining efficiency estimates based on modeling results, as well as the process of analyzing the results, which involves solving the selection problem based on the established efficiency criterion or system of such criteria.It is found that the model of the problem situation in transport systems reflects the relationship of the main elements of the decision-making process and the sequence of formation of partial tasks and is built to cover the problem of decision-making as a whole, to present its main elements to be finalized. about the strategy of the operation.It is shown that the presence of a certain component as an independent element in the model of the problem situation assumes that the set of values of uncertain factors in the development of solutions will be either set externally, or finding these values will be an independent task.A list of actions for solving partial problems based on this model is presented. It is shown that in many practical cases it is observed that the a priori task of one of the main criteria of efficiency leads to the selection of some set of alternatives. Therefore, the choice of the best alternative requires the formation of a compound criterion, which includes both formal and informal prescriptions for making a judgment on the basis of which the selection or return and correction of elements of the model of the problem situation.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35529