Show simple item record

dc.contributor.authorБарвінська, Х. А.uk
dc.contributor.authorГрицунь, О. М.uk
dc.contributor.authorBarvinska, Kh.en
dc.contributor.authorHrytsun, O.en
dc.date.accessioned2023-03-28T11:31:33Z
dc.date.available2023-03-28T11:31:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationБарвінська Х. А. Порівняльний аналіз психологічного сприйняття інформації водієм та використання систем розпізнавання дорожніх знаків [Текст] / Х. А. Барвінська, О. М. Грицунь // Вісник машинобудування та транспорту. – 2022. – № 2. – С. 3-8.uk
dc.identifier.issn2415-3486
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36571
dc.description.abstractУ даній статті проаналізовано психофізіологічне сприйняття водіями інформації на дорозі та переваги використання засобів автоматичного використання знаків (TSR). Проведено опитування водіїв на ділянці дороги, на якій відбулася зміна організації дорожнього руху. Водіїв вибирали з різним досвідом водіння, різної вікової категорії та потребами у використанні автомобіля, але вони користувалися проїздом досліджуваної ділянки дороги і до її реконструкції. Водії транспортних засобів були поділені за віком на три категорії: віком до 25 років (1 категорія), 42 % – водії віком від 26 до 50 років (2 категорія) та 19 % – водії від 50 років і старші (3 категорія). Встановлено, що 47 % водіїв 1 категорії користуються автоматичними засобами розпізнавання дорожніх знаків, 31 % водіїв 2 категорії використовують систему TSR і тільки 22 % водіїв 3 категорії використовують систему розпізнавання дорожніх знаків. Під час опрацювання проектних схем організації дорожнього руху в середньому на ділянці відстанню 50 м встановлено 4 нових дорожніх знаки. На основі цього, було проведено додаткове опитування про запам’ятовування водіями конкретних нових знаків встановлених на досліджуваній ділянці дороги. До уваги бралися результати опитування водіїв різних вікових категорій. Досліджено, що найбільша кількість сприйнятих дорожніх знаків для 3-х категорій водіїв спостерігається на відстані від 50 до 150 м. На відстані від 50 до 150 м сконцентровують свою увагу, після 150 м забувають про змінену схему в організації дорожнього руху. Як висновок можна сказати, що водії, звикаючи до маршрутів руху, втрачають пильність, менше звертають увагу на існуючі інформаційні сигнали, що спричиняє їхні помилкові рішення при зміні організації руху на певних ділянках дороги. Запропоновано для підвищення надійності водіїв та забезпечення безпеки дорожнього руху використання автоматичних засобів розпізнавання дорожніх знаків, які не підпадають під вплив зовнішніх та внутрішніх чинників.uk
dc.description.abstractThis article analyzes drivers' psychophysiological perception of information on the road and the advantages of using means of automatic use of signs (TSR). A survey of drivers was conducted on the road section where traffic organization changed. The drivers were chosen with different driving experiences, age categories, and needs for using the car, but they used the road section under investigation even before its reconstruction. Drivers of vehicles by age category were divided into three categories: under 25 years of age (category 1), 42% of drivers aged 26 to 50 years (category 2), and 19% of drivers aged 50 and older (category 3). It was established that 47% of the first drivers' category use automatic road sign recognition tools, 31% of the second category use the TSR system, and only 22% of the third category use the road sign recognition system. Four new road signs were installed during the development of the design schemes for organizing traffic in the middle section at a distance of 50 m. Based on this, an additional survey was conducted on drivers' memorization of specific new signs installed on the investigated section of the road. The results of the survey of drivers of different age categories were taken into account. It was studied that the most perceived number of road signs for the third category of drivers are observed at a distance of 50 to 150 m. At a distance of 50 to 150 m, they concentrate their attention, and after 150 m, they forget about the changed scheme in the traffic organization. In conclusion, drivers, getting used to traffic routes, lose vigilance, and pay less attention to existing information signals, which causes them to make wrong decisions when changing traffic organization on certain road sections. It is proposed to use automatic road sign recognition tools that are not affected by external and internal factors to increase the reliability of drivers and ensure road safety.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.urihttps://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/295
dc.subjectпсихофізіологія водіяuk
dc.subjectзасоби автоматичного розпізнавання знаківuk
dc.subjecttraffic sign recognition (TSR)en
dc.subject“розумні” транспортні засобиuk
dc.subject"Advanced Driving Assistance Systems" (ADAS)en
dc.subjectDriver's psychophysiologyen
dc.subjectautomatic sign recognitionen
dc.subjectsmart vehiclesen
dc.titleПорівняльний аналіз психологічного сприйняття інформації водієм та використання систем розпізнавання дорожніх знаківuk
dc.title.alternativeComparative analysis of the driver's psychological perception of information and the use of road sign recognition systemsen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc681.13
dc.relation.referencesBabić, Dario, Darko Babić, and Anđelko Ščukanec. “The impact of road familiarity on the perception of traffic signs – eye tracking case study.” Environmental Engineering. Proceedings of the International Conference on Environmental Engineering. ICEE. Vol. 10. Vilnius Gediminas Technical University, Department of Construction Economics & Property, 2017.en
dc.relation.referencesPašagić, Senka, Jasmina Pašagić, and Anđelko Ščukanec. "Influence of driver's experience on textual traffic sign efficiency depending on visibility." Promet-Traffic&Transportation 12.3 (2000): 109-114.en
dc.relation.referencesKaber, David, et al. "Driver behavior in use of guide and logo signs under distraction and complex roadway conditions." Applied ergonomics 47 (2015): 99-106. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2014.09.005.en
dc.relation.referencesSun, Lishan, et al. "Simulation analysis on driving behavior during traffic sign recognition." International Journal of Computational Intelligence Systems 4.3 (2011): 353-360. https://doi.org/10.1080/18756891.2011.9727793.en
dc.relation.referencesCharlton, Samuel G., and Nicola J. Starkey. "Driving without awareness: The effects of practice and automaticity on attention and driving." Transportation research part F: traffic psychology and behaviour 14.6 (2011): 456-471. https://doi.org/10.1016/j.trf.2011.04.010.en
dc.relation.referencesIden, Rebecca, and Scott A. Shappell. "A human error analysis of US fatal highway crashes 1990–2004." Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. Vol. 50. No. 17. Sage CA: Los Angeles, CA: Sage Publications, 2006. https://doi.org/10.1177/154193120605001761.en
dc.relation.referencesHinton, Jane, Barry Watson, and Oscar Oviedo-Trespalacios. "A novel conceptual framework investigating the relationship between roadside advertising and road safety: the driver behaviour and roadside advertising conceptual framework." Transportation research part F: traffic psychology and behaviour 85 (2022): 221-235. https://doi.org/10.1016/j.trf.2021.12.002.en
dc.relation.referencesMartens, Marieke H. "Assessing road sign perception: a methodological review." Transportation Human Factors 2.4 (2000): 347-357.en
dc.relation.referencesPipkorn, Linda, Emma Tivesten, and Marco Dozza. "It’s about time! Earlier take-over requests in automated driving enable safer responses to conflicts." Transportation research part F: traffic psychology and behaviour 86 (2022): 196-209. https://doi.org/10.1016/j.trf.2022.02.014.en
dc.relation.referenceshttps://en.wikipedia.org/wiki/Traffic-sign_recognition.
dc.relation.referencesWang, Zhengshuai, et al. "Traffic sign recognition with lightweight two-stage model in complex scenes." IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems (2020).en
dc.relation.referencesІ. В. Кіяшко, і Р. О. Золотухін, "Обґрунтування відстаней розташування засобів інформаційного забезпечення." Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, № 86, с. 167-172, 2019.uk
dc.relation.referencesІ. В. Кіяшко. "Врахування психофізіологічних особливостей водіїв щодо сприйняття ними засобів інформаційного забезпечення." Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 1, с. 57-61, 2014.uk
dc.relation.referencesН. У. Гюлєв, В. С. Зозулевський, С. О. Клименко. "Вплив віку водія на динаміку змінювання його стану у дорожньому заторі." Комунальне господарство міст. Серія: Технічні науки та архітектура, № 132, с. 104-109, 2016.uk
dc.relation.referencesВ. В. Швець, О. Г. Веремій, К. С. Маснюк. "Вплив містобудівної ситуації на психологічний стан водіїв." Сучасні технології, матеріали і конструкції в будівництві, № 1(12), с. 109-112, 2012.uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-16-2-3-8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record