• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Матеріали конференцій ВНТУ
  • Перспективи розвитку машинобудування та транспорту
  • Перспективи розвитку машинобудування та транспорту-2021
  • View Item
  • Frontpage
  • Матеріали конференцій ВНТУ
  • Перспективи розвитку машинобудування та транспорту
  • Перспективи розвитку машинобудування та транспорту-2021
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Вплив тертя на контактну витривалість високонавантажених зубчастих коліс ГТД

Author
Слинько, Г. І.
Стаднік, О. В.
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Перспективи розвитку машинобудування та транспорту-2021 [216]
Abstract
Розглянуто питання важливості урахування масогабаритних параметрів зубчастих передач при проектуванні сучасної авіаційної техніки. Показані недоліки існуючої методики розрахунку на контактну витривалість згідно з ДСТУ ISO 6336-2:2005 для високонавантажених зубчастих передач. Наведена уточнена методика розрахунку з урахування тертя. Проведено теоретичне дослідження впливу тертя на напружений стан в зоні контакту. Наведено розподіл еквівалентних контактних напружень уздовж лінії зчеплення для різних зубчастих передач. Показано вплив тертя на контактну витривалість високонавантажених зубчастих передач газотурбінних двигунів (ГТД) та вертольотних редукторів.
 
The question of the importance of taking into account the mass and size parameters of gears in the design of modern aircraft is considered. The disadvantages of the existing method of calculating the contact fatigue in accordance with ДСТУ ISO 6336-2:2005 for highly loaded gears are shown. The specified technique of calculation taking into account friction is resulted. A theoretical study of the effect of friction on the stress state in the contact zone was held. The distribution of equivalent contact stresses along the coupling line for different gears is resulted. The effect of friction on the contact fatigue of highly loaded gears of gas turbine engines and helicopter reducers is shown.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36864
View/Open
13425-48032-1-PB.pdf (361.2Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ