• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Innovation and Sustainability
  • Innovation and Sustainability. 2022. № 2
  • View Item
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Innovation and Sustainability
  • Innovation and Sustainability. 2022. № 2
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Дослідження якості освітньої програми маркетологів та розробка моделі їх професійної діяльності

Author
Іваненко, Л. М.
Боєнко, О. Ю.
Ivanenko, L.
Boienko, O.
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Innovation and Sustainability. 2022. № 2 [26]
Abstract
У статті представлені результати опитування представників українських компаній і підприємств, котрі працюють на внутрішньому ринку споживчих товарів, промисловості та сервісних послуг. Мета дослідження – визначення ступеню взаємодії між маркетинговою освітою та вимогами роботодавців. У ході дослідження авторами встановлено, що ключовими професійними напрямами навчання та підготовки маркетологів є наступні: соціально- економічне та загально-професійне навчання; адекватний рівень системного мислення; високий рівень інформаційної компетентності; розуміння маркетингу відносин та інтернет- маркетингу; здатність приймати маркетингові рішення у невизначеній ситуації. Згідно результатів експертного дослідження встановлено, що маркетингова комунікаційна функція є найбільш розвиненою у порівнянні з іншими функціями, котрі виконують спеціалісти- маркетологи на українських підприємствах. Проведене опитування роботодавців дозволило виявити найважливіші компетентнісні вимоги, що висуваються стейкголдерами (потенційними роботодавцями) до випускників-маркетологів, а саме: навички міжособистісного спілкування; відповідальність; інтуїтивне, нестандартне та аналітичне мислення. Зазначені вимоги тісно корегують з найбільш важливими маркетинговими завданнями компаній по визначенню потреб клієнтів, їх задоволенню, а також аналізу даних та оцінці конкурентоспроможності продукції. На основі проведеного дослідження авторами запропоновано модель професійної діяльності маркетолога, що складається з трьох рівнів: оперативного (виконання поточних маркетингових завдань), аналітичного (дослідження зовнішнього й внутрішнього середовища підприємства) та продуктивного (прийняття нових інноваційних маркетингових рішень). Знання основних положень представленої моделі дозволить гнучко змінювати і оптимально удосконалювати структуру освітньої програми з маркетингу, враховуючи всі акредитаційні та ліцензійні вимоги МОН України до випускової кафедри у майбутньому.
 
The article the survey of representatives of Ukrainian companies and enterprises operating in the domestic market of consumer goods, industry and services are presented in the article. The purpose of the study is to determine the degree of interaction between marketing education and employers "requirements. During the study, the authors found that the key professional areas of training and training of marketers are the following: socio-economic and general-professional training; adequate level of systemic thinking; high level of information competence; understanding of relationship marketing and internet marketing; ability to make marketing decisions in an uncertain situation. According to the results of the expert research, it is established that the marketing communication function is the most developed compared to other functions performed by specialist marketers at Ukrainian enterprises. The conducted survey of employers allowed to identify the most important competence requirements put forward by stakeholders (potential employers) to graduate marketers, namely: interpersonal communication skills; responsibility; intuitive, non-standard and analytical thinking. These requirements are closely adjusted with the most important marketing tasks of companies to determine the needs of customers, their satisfaction, as well as data analysis and evaluation of the competitiveness of products. Based on the research, the authors proposed a model of professional activity of a marketer, consisting of three levels: operational (execution of current marketing tasks), analytical (research of the external and internal environment of the enterprise) and productive (adoption of new innovative marketing decisions). Knowledge of the main provisions of the presented model will flexibly change and optimally improve the structure of the educational marketing program, taking into account all the accreditation and licensing requirements of the Ministry of Education and Science of Ukraine to the graduation department in the future.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37417
View/Open
18.pdf (530.0Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ