Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЮрчишена, Л. В.uk
dc.contributor.authorYurchyshena, L.en
dc.date.accessioned2023-06-29T11:34:16Z
dc.date.available2023-06-29T11:34:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationЮрчишена Л. В. Вплив показників масштабу на фінансову стійкість університету: методичний та практичний аспект [Текст] / Л. В. Юрчишена // Innovation and Sustainability. – 2022. – № 4. – С. 129–138.uk
dc.identifier.issn2786-5940
dc.identifier.issn2786-5959
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37615
dc.description.abstractОбґрунтовано, що зміна контингенту студентів, їх структура за ступенями освіти, формами навчання та джерелами фінансування є одним із індикаторів фінансової стійкості університету. Запропоновано групу показників масштабу, що включає показники приросту контингенту в цілому, в розрізі бюджетного і приватного фінансування, середній рівень доходів університету на одного студента, середній рівень бюджетних асигнувань університету на 1-го студента-бюджетника / студента контрактника. Визначено методику розрахунку показників масштабу та запропоновано їх рекомендовані значення для визначення рівня їх впливу на фінансову стійкість університету. На підставі вибірки з тридцяти п’яти ЗВО України, що включають, класичні, технічні, педагогічні, економічні та інші університети здійснено практичну апробацію запропонованого підходу, графічно представлено отримані результати, виявлено основні закономірності та чинники порушення фінансової стійкості ЗВО.uk
dc.description.abstractThe uncertainty of the functioning of higher education institutions in Ukraine in the conditions of Russian aggression, the consequences of the Covid-19 pandemic, actualized the problems of financial stability violations in higher education institutions, which is caused by the following factors: fluctuations in the number of students, their concentration in central universities, outflow from regional universities, changes in their structure , loss of income from foreign students, prioritization of defense expenditures, delay and reduction of budget funding, decrease in the solvency of the population, price competition between higher education institutions, destruction of the material and technical base, migration of applicants and teachers abroad, etc. The purpose of the article is the methodological substantiation and practical approbation of the assessment of the impact of the change in the contingent on the financial stability of the university, proving the hypothesis that the stability and balance of the contingent has a positive effect on the university's income. It is substantiated that the change in the contingent of students, their structure by degrees of education, forms of education and sources of funding is one of the indicators of the financial stability of the university. A group of scale indicators is proposed, which includes indicators of the growth of the contingent, in terms of budget and private financing, the average level of university income per student, the average level of university budget allocations per 1st budget student / contract student. The method of calculating scale indicators is defined and their recommended values are proposed to determine the level of their influence on the financial stability of the university. Based on a sample of thirty-five higher education institutions of Ukraine, which include classical, technical, pedagogical, economic, and other universities, a practical test of the proposed approach was carried out, the obtained results were graphically presented, the main patterns and factors of violation of the financial stability of higher educational institutions were identified.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofInnovation and Sustainability. № 4 : 129–138.en
dc.subjectфінансова стійкістьuk
dc.subjectуніверситетuk
dc.subjectЗВОuk
dc.subjectдоходи університетуuk
dc.subjectбюджетні асигнуванняuk
dc.subjectscaleen
dc.subjectcontingenten
dc.subjectfinancial sustainabilityen
dc.subjectuniversityen
dc.subjecthigher education institutionsen
dc.subjectuniversity incomeen
dc.subjectbudget allocationsen
dc.subjectмасштабuk
dc.subjectконтингентuk
dc.titleВплив показників масштабу на фінансову стійкість університету: методичний та практичний аспектuk
dc.title.alternativeThe influence of indicators of scale on the financial sustainability of the university: methodological and practical aspectsen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc336.61:378.4
dc.relation.referencesKhahro S.H., Javed Y. (2022) Key Challenges in 21st Century Learning: A Way Forward towards Sustainable Higher Educational Institutions. Sustainability. Vol. 14, pp.16080. Doi: 10.3390/su142316080en
dc.relation.referencesYong-Ming He, Yu-Long Pei, Bin Ran, Jia Kang, Yu-Ting Song (2020) Analysis on the Higher Education Sustainability in China Based on the Comparison between Universities in China and America. Sustainability. Vol. 12, pp. 573. Doi: 10.3390/su12020573.en
dc.relation.referencesFinancial sustainability of higher education providers in England. The Office for Students, 2022. pp. 27.en
dc.relation.referencesPavlov O. V., Katsamakas E. (2021) COVID-19 and Financial Sustainability of Academic Institutions. Sustainability. Vol. 13, pp. 3903. Doi: 10.3390/su13073903.en
dc.relation.referencesRosinger K. O., Ortagus J., Kelchen R., Cassell A., & Brown L. C. (2022). New Evidence on the Evolution and Landscape of Performance Funding for Higher Education. The Journal of Higher Education. Vol. 1 (34), pp. 735-768. Doi: 10.1080 /00221546.2022.2066269.en
dc.relation.referencesCheben J., Lancaric D., Munk M., Obdrzalek P. (2020) Determinants of Economic Sustainability in Higher Education Institutions. Amfiteatru Economic, Vol. 22 (54), pp. 462-479.en
dc.relation.referencesAleixo A. M., Leal S., Azeiteiro U. M. (2018) Conceptualization of sustainable higher education institutions, roles, barriers, and challenges for sustainability: An exploratory study in Portugal. Journal of Cleaner Production, 172, pp.1664-1673.en
dc.relation.referencesZainordin N, Ismail S. (2018) Sustainability Assessment for Higher Education Institutions: A Review on Strengths and Weaknesses. AIP Conference Proceedings. Doi: 10.1063/1.5055557.en
dc.relation.referencesMichavila F., Martinez J. (2018). Excellence of Universities versus Autonomy, Funding and Accountability. European Review. Vol. 26, No. S1, S48-S56. Doi:10.1017/S1062798717000539en
dc.relation.referencesYurchyshena L., Shaulska L., Naumova M. (2022) Using R programming language to cluster of universities based on sustainability potential. 2022 12th International Conference on Advanced Computer Information Technologies (ACIT), Ruzomberok, Slovakia, 2022, pp. 572-576, doi: 10.1109/ACIT54803.2022.9913137.en
dc.relation.referencesЮрчишена Л. (2022) Теоретичні засади фінансової стійкості університетів. Вісник економіки. Вип. 1. C. 22–37. Doi: 10.35774/visnyk2022.01.022.uk
dc.relation.referencesРеєстр суб’єктів освітньої діяльності. URL: https://registry.edbo.gov.ua/opendata/educators/.uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/ins.2022.4.129.138
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5904-0758


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію