Показать сокращенную информацию

dc.contributor.authorДлугопольський, О. В.uk
dc.contributor.authorЧапрак, Ю. В.uk
dc.contributor.authorDluhopolskyi, O.en
dc.contributor.authorChaprak, Yu.en
dc.date.accessioned2023-07-06T09:43:48Z
dc.date.available2023-07-06T09:43:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationДлугопольський О. В. Ключові напрямки дослідження та дилеми в сфері публічних закупівель: теоретичний фрейм [Текст] / О. В. Длугопольський, Ю. В. Чапрак // Innovation and Sustainability. – 2023. – № 1. – С. 51–63.uk
dc.identifier.issn2786-5940
dc.identifier.issn2786-5959
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37642
dc.description.abstractВ роботі узагальнено наукові підходи до феномену публічних закупівель з позицій різних шкіл та течій, проаналізовано ключові дилеми, що виникають в процесі функціонування системи публічних закупівель різних країн світу. Обгрунтовано, що проблеми в дослідженні публічних закупівель виникають через низку факторів: погане визначення предмету публічних закупівель, оскільки його межі “розмиті” між багатьма навчальними дисциплінами; існування “розриву” між академічними роботами щодо соціально-економічних наслідків публічних закупівель та рамковою послідовністю їх побудови та процедури виконання; недостатній інтерес до вивчення публічних закупівель з боку регіональної та місцевої влади. Аналіз досліджень публічних закупівель проведений в кількох напрямках: 1) методи вибору закупівель; 2) атрибути товарів і послуг; 3) досвід учасників; 4) децентралізація закупівель; 5) підзвітність та прозорість; 6) ефективність; 7) оцінка політики закупівель. Проаналізовано ключові дилеми в системі публічних закупівель, серед яких виокремлено: 1) дилему підзвітності / відповідальності як розвиток гнучкості системи закупівель із збереженням підзвітності та контролю; 2) дилему шахрайства / бюрократії як обмеження можливостей для зловживань та поганого управління; 3) дилему принципал-агента як намагання досягнути “найкращої цінності” за конкуруючих цілей у спільній діяльності; 4) дилему короткострокових / довгострокових витрат як протиставлення короткострокової економічної вигоди довгостроковим витратам на моніторинг; 5) дилему розширення повноважень як орієнтацію на “кінцевого споживача” через децентралізацію при одночасному збільшенні витрат на навчання та оцінювання. В довгостроковій перспективі критично важливими є реформи, спрямовані на удосконалення процедур, підвищення адаптаційного потенціалу системи публічних закупівель.uk
dc.description.abstractThe work summarizes scientific approaches to the phenomenon of public procurement from the positions of various schools and currents, analyzes the key dilemmas that arise in the process of functioning of the public procurement system of various countries of the world. It is well-founded that problems in the study of public procurement arise due to a number of factors: poor definition of the subject of public procurement, as its boundaries are “blurred” between many academic disciplines; the existence of a “gap” between academic works on the socio-economic consequences of public procurement and the framework sequence of their construction and execution procedure; insufficient interest in studying public procurement on the part of regional and local authorities. The analysis of public procurement research was carried out in several areas: 1) procurement selection methods; 2) attributes of goods and services; 3) participants’ experience; 4) decentralization of purchases; 5) accountability and transparency; 6) efficiency; 7) evaluation of procurement policy. The key dilemmas in the public procurement system are analyzed, among which the following are highlighted: 1) the accountability / responsibility dilemma: developing flexible procurement systems while maintaining accountability and control; 2) the fraud / red tape dilemma: limit the opportunity for fraud / mismanagement while reducing operational constraints; 3) the principle / agent dilemma: identifying “best value” in the presence of competing goals and common agency; 4) short-term / long-term cost dilemma: short-term economic efficiency vs. long-term monitoring costs; 5) the cost of empowerment dilemma: responsiveness to “end user” through decentralization while increasing training and evaluation costs. In the long term, reforms aimed at improving procedures and increasing the adaptive potential of the public procurement system are critically important.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofInnovation and Sustainability. № 1 : 51–63.en
dc.subjectпублічні закупівліuk
dc.subjectпринципалuk
dc.subjectагентuk
dc.subjectдилемаuk
dc.subjectпідзвітністьuk
dc.subjectпрозорістьuk
dc.subjectpublic procurementen
dc.subjectprincipalen
dc.subjectagenten
dc.subjectdilemmaen
dc.subjectaccountabilityen
dc.subjecttransparencyen
dc.titleКлючові напрямки дослідження та дилеми в сфері публічних закупівель: теоретичний фреймuk
dc.title.alternativeKey directions of research and dilemmas in the sphere of public procurement: theoretical frameworken
dc.typeArticle
dc.identifier.udc336.132
dc.relation.referencesЗвіт про виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом за 2021 р. https://eu-ua.kmu.gov.ua/node/4540uk
dc.relation.referencesМихайлик, Р. (2022). Публічні закупівлі у світлі європейської інтеграції України. https://zakupki.com.ua/publichni-zakupivli-u-svitli-yevropejskoyi-integratsiyi-ukrayiny.htmluk
dc.relation.referencesКорнилюк, Р., Волох, К. (2018). Публічні закупівлі: ефект ProZorro. Цінові тренди товарних груп у 2013-2017 рр. Дніпро: Середняк Т.К. 62 с.uk
dc.relation.referencesBugay, Y. (2016). ProZorro: How a volunteer project led to nation-wide procurement reform in Ukraine. https://www.open-contracting.org/2016/07/28/prozorro-volunteer-project-led-nation-wide-procurement-reform-ukraineen
dc.relation.referencesДлугопольський, О.В., Василькова, Ю.В. (2021). ProZorro: виклики для діджиталізації державних видатків в Україні. Причорноморські економічні студії, №71, 63-68. http://bses.in.ua/journals/2021/71_2021/11.pdfuk
dc.relation.referencesДлугопольський, О.В., Василькова, Ю.В. (2022). Електронні публічні закупівлі в системі державного управління економікою. Теорія та практика менеджменту: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (24-26 травня 2022 р.). Луцьк, 150-152.uk
dc.relation.referencesДлугопольський, О.В., Заклекта, О.І., Романишин, А.А. (2019). ProZorro як інструмент забезпечення транспарентності ринків. Причорноморські економічні студії, №48(1), 90-97. http://www.bses.in.ua/journals/2019/48_1_2019/17.pdfuk
dc.relation.referencesShulika, A. (2022). Procurement without ProZorro: myth or reality? https://eba.com.ua/en/zakupivli-bez-prozorro-mif-chy-realnisten
dc.relation.referencesDatsenko, V. (2022). Rebuilding with(out) ProZorro: how to conduct procurement so that there are no questions? https://ti-ukraine.org/en/blogs/rebuilding-with-out-prozorro-how-to-conduct-procurement-so-that-there-are-no-questionsen
dc.relation.referencesKolisnichenko V. (2022). The Verkhovna Rada adopted a generally updated law on privatization. https://gmk.center/en/news/the-verkhovna-rada-adopted-a-generally-updated-law-on-privatizationen
dc.relation.referencesThai, K.V. (2001). Public procurement re-examined. Journal of Public Procurement, 1(1), 9-50.en
dc.relation.referencesTremblay, P., Boyle, A. (2018). Report: Literature R Literature Review on eview on eview on Public Procurement rocurement rocurement: Theories, evidence and implications for regional Australia. Prepared background analysis for the Regional Australia Institute. Regional, Economic and Workforce Development. Northern Institute, Charles Darwin University.en
dc.relation.referencesOECD (2011). What are the Public Procurement Procedures and When Can They be Used? In: SIGMA Public Procurement Briefs №10. Paris: OECD Publishing.en
dc.relation.referencesHolmes, G. (1995). To Tender or to Negotiate: the Buyers Dilemma. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 1(3), 7-17.en
dc.relation.referencesMartin, L.L. (2002). Performance-Based Contracting for Human Services: Lessons for Public Procurement? Journal of Public Procurement, 2(1), 55-71.en
dc.relation.referencesShetterly, D. (2002). Contracting For Public Bus Transit: Do Techniques Employed Make a Difference in Service Outcome? Journal of Public Procurement, 2(1), 73-92.en
dc.relation.referencesSnider, K.F., Walkner, M.F. (2001). Best Practices and Protests: Toward Effective Use of Past Performance as Criterion in Source Selections. Journal of Public Procurement, 1(1), 96-122.en
dc.relation.referencesClipsham, N. (1998). Appraising Performance Appraisal Systems. The Miltary Engineer, 591, 31-32.en
dc.relation.referencesMcCue, C.P., Gianakis, G. (2001). Public Purchasing: Who's Minding the Store? Journal of Public Procurement, 1(1), 71-95.en
dc.relation.referencesMcCue, C.P., Pitzer, J.T. (2000). A Centralised vs Decentralised Purchasing: Current Trends in Government Procurement Practices. Journal of Public Budgeting,, Accounting and Financial Management, 12(3), 400-420.en
dc.relation.referencesPegnato, J.A. (2003). Assessing Federal Procurement Reform: Has the Procurement Pendulum Stopped Swinging? Journal of Public Procurement, 3(2), 145-175.en
dc.relation.referencesMuller, E.W. (1994). Job Analysis Comparing the Tasks in State/Local Government Purchasing and Institutional Purchasing. Tempe: Arizona: Centre for Advanced Purchasing Studies, Arizona State University.en
dc.relation.referencesGeorgieva, I. (2017). Infringements in Procurement Procedures. Corruption Loopholes and Practices. In Using Transparency Against Corruption in Public Procurement. Switzerland: Springer International Publishing.en
dc.relation.referencesFox, D., Morris, J. (2015). The Role of Accountability in Federal Acquisition: A Search for Context. Journal of Public Procurement, 15(4), 514-536.en
dc.relation.referencesCoppier, R., Piga, G. (2007). Why do Transparent Public Procurement and Corruption Go Hand in Hand? In: G. Piga, K.V. Thai (Eds.), The Economics of Public Procurement. New York: Palgrave MacMillan, 183-199.en
dc.relation.referencesMubangizi, J., Sewpersadh, P. (2017). A Human Rights-based Approach to Combating Public Procurement Corruption in Africa. African Journal of Legal Studies, 10(2017), 66-90.en
dc.relation.referencesSchapper, P.R., Malta, J.N., Gilbert, D.L. (2006). An Analytical Framework for the Management and Reform of Public Procurement. Journal of Public Procurement, 6(1-3), 1-26.en
dc.relation.referencesNational Performance Review (NPR) (1993). From Red Tape to Results: Creating a Government that Works Better and Costs Less. Washington DC: US Government Printing Office.en
dc.relation.referencesApaza, C. (2007). Public Management Challenge: Ensuring Accountability and Controlling Corruption. The Public Purpose, 3(4), 45-60.en
dc.relation.referencesBradshaw, J., Chang, S. (2013). Past Performance as an Indicator of Future Performance: Selecting an Industry Partner to Maximise the Probability of Program Success. Defense Acquistion Research Journal, 20(1), 49-70.en
dc.relation.referencesГалущак, М. (2011). Державні закупівлі в Україні: теоретичні аспекти та практичні проблеми. Галицький економічний вісник. Серія: «Економіка та управління національним господарством», №1(30), 43-53.uk
dc.relation.referencesСертифікаційний курс підвищення кваліфікації “Фахівець з публічних закупівель” в умовах воєнного стану. https://kse.ua/ua/kse-program/fahivets-z-publichnih-zakupiveluk
dc.relation.referencesMatthews, D. (2005). Strategic Procurement in the Public Sector: A Mask for Financial and Administrative Policy. Journal of Public Procurement, 5(3), 388-399.en
dc.relation.referencesStewart, J. (1994). The Lie of the Level Playing Field. Melbourne, Australia: The Text Publishing Company.en
dc.relation.referencesKnight, L., Caldwell, N., Harland, C., Telgen, J. (2003). Government Reform and Public Procurement. Retrieved from Academic Report of the First Workshop, International Research Study of Public Procurement. Budapest, Hungary.en
dc.relation.referencesKnight, L., Harland, C., Telgren, J., Thai, K., Callendar, G., McKen, K. (Eds.). (2007). Public Procurement: International Cases and Commentary. London, UK: Routledge.en
dc.relation.referencesІванов, О. (2022). Закупівлі під час повномасштабної війни. https://voxukraine.org/zakupivli-pid-chas-povnomasshtabnoyi-vijnyuk
dc.relation.referencesMcCue, C.P., Prier, E., Swanson, D. (2015). Five Dilemmas in Public Procurement. Journal of Public Procurement, 15(2), 177-207.en
dc.relation.referencesJohnson, P.F., Leenders, M.R., McCue, C. (2003). A Comparison of Purchasing's Organisational Roles and Responsibilities in the Public and Private Sector. Journal of Public Procurement, 3(1), 57-74.en
dc.relation.referencesDluhopolskyi, O., Farion-Melnyk, A., Bilous, I., Moskaliuk, N., Banakh, S. (2021). Strategic directions to overcoming corruption: financial and legal perspectives. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 1(36), 481-495.en
dc.relation.referencesHumphreys, M., Weinstein, J.M. (2007). Policing Politicians: Citizen Empowerment and Political Accountability in Uganda. Paper presented at the American Political Science Association Meeting, Chicago, IL.en
dc.relation.referencesAppleby, P.H. (1947). Toward Better Public Administration. Public Administration Review, 7(2), 93-99.en
dc.relation.referencesLupia, A. (2001). Delegation of Power: Agency Theory. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 3375-3377. https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/principal-agent-theoryen
dc.relation.referencesRomer, T., Rosenthal, H. (1978). Political Resource Allocation, Controlled Agendas, and the Status Quo. Public Choice, 33(4), 27-43.en
dc.relation.referencesHettne, J. (2013). Sustainable Public Procurement and the Single Market – Is There a Conflict of Interest? European Procurement and Public Private Partnerships Law Review, 1, 31-40.en
dc.relation.referencesCox, M.F. (2008). Supply Chain Compliance. In: A. Tarantino (Ed.), Governance, Risk and Compliance Handbook: Technology, Finance, Environmental and International Guidance and Best Practices. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons Inc, 507-529.en
dc.relation.referencesSchiele, J.J., McCue, C.P. (2010). A Framework for the Adoption of Lean Thinking with Public Procurement. International Journal of Procurement Management, 3(4), 379-396.en
dc.relation.referencesOlken, B.A. (2007). Monitoring Corruption: Evidence from a Field Experiment in Indonesia. Journal of Political Economy, 115(2), 200-249.en
dc.relation.referencesMeier, K. (1980). Executive Reorganisation of Government: Impact on Employment and Expenditures. American Journal of Political Science, 24, 396-412.en
dc.relation.referencesSalamon, L.M. (1981). The Question of Goals: Why Reorganisation Should Serve Policy Rather Than Administrative Goals. In: P. Szanton (Ed.). Federal Reorganisation: What Have We Learned? Chatham, NJ: Chatham House.en
dc.relation.referencesSanchez, A. (2013). The Role of Procurement. In: R. Allen (Ed.). The International Handbook of Public Financial Management. New York: Palgrave Macmillan.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/ins.2023.1.51.63
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2040-8762
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0004-2019-9085


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию