Інноваційні засади розвитку в контексті фінансового та банківського сектору
Author
Коваль, Н. О.
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ФІМ [356]
Abstract
The article is devoted to the processes of constant growth of competition in the banking and fi nancial
sector. The article specifi es that the key to successful implementation and introduction of the latest products
and technologies in the banking sector is retention and conquest of specifi c segments of the fi nancial market.
The author's approach to understanding the properties, development and improvement of banking institutions'
development in relation to new market demands, in accordance with economic changes in the environment
under the infl uence of globalisation in the world space, is formulated. The author believes that the innovative
principles of development of banking and fi nancial institutions should take into account the innovative vector
of economic growth and competitiveness. The most important means of ensuring stability and effi ciency of
activities, fi rst of all, depends on the ability of a banking institution to meet certain customer needs. The
article formulates the main conditions that ensure the increase and improvement of innovative methods and
management decisions aimed at the latest marketing strategies, as well as in the long run, the response
and sustainability of fi nancial and banking institutions. Based on the current state of the economy in the
process of globalisation changes, the main components characterising the situational positions of assessing
the effectiveness of innovations are allocated, and measures for their further improvement are proposed.
Technology-based products give opportunities to have signifi cant cost advantages, increasing profi tability and
facilitate lower risk than traditional banking products. In addition, studies show that if there is enough customer
demand the technology-based products of the bank there will be the return of investment on this fi eld in
short time. Empirical studies made on various countries, reveals that electronic banking services improve the
performance of banks. However, the expected results is not seen in some less developed and developing
countries because of infrastructure investment could not do enough and customers prefer traditional branchbased banking. From the perspective of fi ndings and assessments, the applications of electronic banking in 23 advanced and emerging country on banks performances effects are analyzed. In the analysis, we investigated
the effect on the profi tability of the various electronic-based banking services. The most important difference of
our study from other experimental studies is the use of a sample consisting of a large number of countries. In
addition, electronic banking infrastructure in many countries taking in to account is developed and the services
of the bank performance will be able to monitor more accurately. Dynamic panel data method was used as
an analysis method. So it will be possible to take into account the dynamic effects on the time. The fi ndings
indicate that almost all the banking services under consideration affect the profi tability. However, the number of
POS terminals and the number of customer using internet banking service are determined to effect profi tability
negatively. This situation can be interpreted as the sample had differences in electronic banking infrastructure
and socio-cultural characteristics of customer behavior in the countries. In addition, balance corrupted income
statment in some developing countries due to high infrastructure costs and high advertising expenses factors.
The fi ndings indicate that almost all the banking services under consideration affect the profi tability. However,
the number of POS terminals and the number of customer using internet banking service are determined to
effect profi tability negatively. This situation can be interpreted as the sample had differences in electronic
banking infrastructure and socio-cultural characteristics of customer behavior in the countries. In addition,
balance corrupted income statment in some developing countries due to high infrastructure costs and high
advertising expenses factors Стаття присвячена процесам постійного зростання конкурентної боротьби в банківському та фінансовому
секторі. Конкретизовано що запорукою успішності реалізації та впровадження новітніх продуктів та технологій
у банківському секторі, є утримання та завоювання конкретних сегментів фінансового ринку. Сформульвано
авторський підхід до розуміння властивостей, розробку та вдосконалення розвитку банківських установ щодо
нових запитів ринків, відповідно до економічних змін у середовищі під впливом глобалізації у світовому просторі. Автор вважає, що інноваційні засади розвитку банківських та фінансових установ, мають враховувати
інноваційний вектор економічного зростання та конкурентоспроможності. Найважливіший засіб забезпечення
стабільності та ефективності діяльності, перш за все, залежить від здатності банківської установи задовільняти певні потреби клієнтів. У статті сформульовано основні умови, які забезпечують підвищення та вдосконалення інноваційних методів та управлінських рішень, направлені на новітні маркетингові стратегії, а також
в довгостроковій перпективі реазізація та забезпечення стійкості функціонування фінансових та банківських
установ. Виходячи з сучасного стану економіки в процесі глобалізаційних змін, виокремлені основні складові,
що характеризують ситуаційні позиції оцінки результативності інновацій, та запропоновано заходи щодо подальшого їх вдосконалення
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42386