Пріоритети та інструменти формування і реалізації конкурентних переваг економіки регіонів в контексті розвитку внутрішнього ринку
Abstract
У статті виділено актуальність тенденцій формування і реалізації конкурентних переваг для
економіки регіонів виходячи із необхідності отримання ними достатніх можливостей для забезпечення
динамічного розвитку та високого рівня конкурентоспроможності. Звернуто увагу на численні наукові
підходи до формування та реалізації конкурентних переваг економіки регіонів – маркетинговий,
стратегічний, технологічний та інші. Надано характеристики конкурентного середовища регіонів з
погляду на тенденції внутрішнього та локального і місцевих ринків – висока імпортозалежність,
розвинутий експортних потенціал, збалансованість фаз сфер суспільного відтворення, недостатнє
ресурсне забезпечення, повільний інфраструктурний розвиток економіки регіонів. Визначено
пріоритети та інструменти формування і реалізації конкурентних переваг економіки регіонів виходячи
із стратегічних орієнтирів розвитку внутрішнього ринку. Доведено, що наявність конкурентних
переваг для регіону слугує базовим засобом забезпечення його економічного розвитку, а їх реалізація
повинна визначати стратегічні орієнтири реформування політики регулювання ринкових відносин і у
результаті чого можливо досягнути достатнього рівня конкурентоспроможності регіону та
національного господарства в цілому. Наголошено про важливість врегулювання ринкових відносин, що
відбуватиметься на принципах конкуренції та з ціллю становлення в регіонах високотехнологічного
виробничого комплексу з виготовлення конкурентоспроможної продукції. The article highlights the relevance of trends in the formation and implementation of competitive
advantages for the economy of the regions based on the need for them to obtain sufficient opportunities to ensure
dynamic development and a high level of competitiveness. Attention is drawn to numerous scientific approaches
to the formation and implementation of competitive advantages of the regional economy - marketing, strategic,
technological and others. The characteristics of the competitive environment of the regions from the point of
view of the trends of domestic and local and local markets are given - high import dependence, developed export
potential, balanced phases of social reproduction spheres, insufficient resource provision, slow infrastructural
development of the regional economy. Priorities and tools for the formation and realization of competitive
advantages of the regional economy based on the strategic orientations of the state regulation of the internal
market have been determined. It has been proven that the presence of competitive advantages for the region
serves as a basic means of ensuring its economic development, and their implementation should determine the
strategic guidelines for reforming the policy of regulating market relations, and as a result, it is possible to
achieve a sufficient level of competitiveness of the region and the national economy as a whole. The importance
of regulating market relations, which will take place on the principles of competition and with the aim of
establishing a high-tech industrial complex for the production of competitive products in the regions, was
emphasized. It has been established that ensuring the competitiveness of the region's economy is largely
determined by the level of interregional cooperation, which is relevant for regions with a balanced structure of
the internal market, for which it is important to implement investment and innovation projects of interregional
intersectoral cooperation, develop cooperative ties and network cooperation in building up production of highquality products, to establish commercial and sales innovative and technological cooperation.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42531