Використання підходу життєвого циклу для аналізу галузевої специфіку управління виробничим підприємством
Author
Єпіфанова, І. Ю.
Каспірович, А. В.
Yepifanova, I.
Kaspirovych, A.
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
В статті запропоновано розділити життєві цикли продукту та операційного процесу для
виробничого підприємства з метою детальніше проаналізувати галузеву специфіку моделі
управління виробничим підприємством. Авторами наводиться опис стадій життєвого циклу
окремо продукту та окремо виробничого процесу, що дозволяє точніше сформувати умови, в
яких відбувається зростання, розвиток та занепад виробничих підприємств. Таким чином
представлення предметної області дослідження у вигляді матриці «Процес – Продукт»
дозволяє проаналізувати варіативність підходів до управління саме виробничим бізнесом. В
роботі наводиться певний алгоритм вибору підходу до управління в залежності від ситуації на
ринку та поточної позиції підприємства в конкурентній боротьбі. Авторами запропоновані
стадії життєвого циклу виробничого бізнесу, в т.ч. наводиться опис кожної стадії по
основним характеристикам моделі управління. В роботі наводиться базовий сценарій руху
підприємства по життєвому циклу з урахуванням ризиків та фінансової ефективності бізнесу.
Проаналізовані найбільш імовірні ризики для керівництва під час прийняття управлінських
рішень на переході між стадіями, виявлено природу їх виникнення та критерії прояву. Таким
чином, запропоновані інструменти дозволяють розширити можливості для керівництва
підприємства по прийняттю своєчасних та доцільних управлінських рішень. The article raises the issue of expanding the management toolkit for managers of manufacturing enterprises by
structuring business development using the life cycle methodology. The author proposes to separate the life cycles of a
product and an operational process for a manufacturing enterprise in order to analyze in more detail the industry specifics
of the manufacturing enterprise management model. The authors describe the stages of the life cycle of a product and a
production process separately, which allows to more accurately formulate the conditions under which the growth,
development and decline of manufacturing enterprises occur. Thus, the presentation of the subject area of the study in the
form of a "Process - Product" matrix allows analyzing the variability of approaches to managing the manufacturing
business. The paper provides a certain algorithm for choosing an approach to management depending on the market
situation and the current position of the enterprise in the competitive struggle. In other words, this tool allows structuring
strategic alternatives for further steps of the business in the market. The authors also propose the stages of the life cycle of
a manufacturing business, including a description of each stage according to the main characteristics of the management
model. The paper provides a basic scenario of the enterprise's movement through the life cycle, taking into account the
risks and financial efficiency of the business. Thus, this approach forms a roadmap for business development from a startup
to a full-fledged business. The most probable risks for management in making management decisions in the transition
between stages are analyzed, the nature of their occurrence and the criteria for their manifestation are identified.
Summarizing, it can be concluded that the proposed tools allow expanding the possibilities for the management of the
enterprise to make timely and appropriate management decisions.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42566