Філософський курс Стефана Калиновського 1729–1731 років у світлі його викладацької практики: джерела і (не)оригінальність.
Abstract
У статті проаналізований філософський курс Стефана Калиновського, який той прочитав у Києво-Могилянській академії в 1729–1731 рр. Цей курс вважався дослідниками одною з кращих пам'яток української філософської думки того часу, а втім, як засвідчив текстуальний аналіз, він дослівно запозичений у Франсуа Ле Ре, французького автора, який написав його в 1630-х рр. в Парижі. Також проаналізовані всі інші наразі відомі навчальні курси Калиновського: риторичний, історичний, математичний. Вони теж написані не викладачем, а взяті, переважно дослівно, в інших авторів. На основі порівняння навчальних курсів із першоджерелами, виявлення авторських змін, відхилень тощо, зроблені висновки про (не)оригінальність курсів Калиновського. Крім того, здійснена спроба з'ясувати, чи можна вважати дослівне запозичення чужого тексту без зазначення автора під час викладання плагіатом в тогочасному значенні цього слова. Зрозуміти особливості навчальних курсів дозволяють біографічні відомості про їхнього викладача, а також огляд церковних проповідей, які той виголошував у сані єпископа. The article analyzes the philosophical course of Stephan Kalynovskyi taught at Kyiv-Mohyla Academy in 1729–1731. By now researchers considered this course to be one of the best monuments of Ukrainian philosophical thought of that time. However, the textual analysis has shown that the course was borrowed verbatim from François le Reés, a French author who wrote it in Paris in the 1630s. The article also analyzes all other currently known educational courses of Kalynovskyi (courses on rhetoric, history, mathematics). Neither they were written by the professor himself, but borrowed, mostly verbatim, from other authors. The article drew conclusions about the (un)originality of Kalynovskyi's courses based on a comparison of his courses with their sources, identifying authorial changes, deviations, etc. In addition, an attempt was made to find out whether the verbatim borrowing of someone else's text without indicating the author during teaching could be considered plagiarism at that time. Biographical information about Kalynovskyi, as well as an overview of the church sermons that he delivered as a bishop, allows a better understanding of his educational courses.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42620