Компенсатори переміщень тримальних канатів підвісних доріг для транспортування лісоматеріалів
Author
Рудько, І. М.
Бакай, Б. Я.
Каратник, І. Р.
Гобела, В. М.
Радяк, І. В.
Rudko, I.
Bakay, B.
Karatnyk, I.
Gobela, V.
Radiak, I.
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Підвісні дороги для транспортування лісоматеріалів за технологічністю, питомими
енерговитратами, матеріаломісткістю та рівнем негативного впливу на довкілля в складних природних
умовах експлуатування є достатньо ефективними, порівняно з аналогічними типами машин. Оскільки у
лісопромисловому виробництві зазвичай застосовують нестаціонарні підвісні дороги, які
характеризуються полегшеною конструкцією з відносно невеликими запасами міцності елементів
канатної оснастки, то для такого типу доріг важливими чинниками їхньої ефективної роботи є
надійність і безпечність експлуатування тримальних канатів. Тримальні канати з метою зменшення
вартості та тривалості виконання монтажно-демонтажних робіт зазвичай жорстко закріплюють до
дерев, пнів або штучних опор. Така схема закріплення канатів є зручною у технічному плані, однак не
дозволяє забезпечити постійний натяг тримальних канатів під час руху каретки з вантажем уздовж
прольоту, при вітровому навантаженні, можливих коливаннях температури, обледенінні елементів
конструкцій, аварійних ситуаціях. Як наслідок, інтенсивна зміна натягу канатів у процесі їхньої
експлуатації спричиняє виникнення динамічних навантажень і коливань канатної оснастки, а також
нерівномірне і пришвидшене зношування тримальних канатів, зниження їхньої довговічності. Для таких
умов з метою підвищення надійності роботи канатної оснастки підвісних доріг для транспортування
лісоматеріалів (як окремих наявних зразків техніки, так і новітніх) запропоновано оснащувати їх
компенсаторами переміщень тримальних канатів. Проаналізувавши низку прототипних пристроїв, які
ефективно застосовують у суміжних галузях промисловості, зроблено висновок, що для умов
лісопромислового виробництва раціональними можна вважати пневматичні, механічні та гідравлічні
конструкції компенсаторів. Тому, зважаючи на зазначене, виконано детальний розрахунок та
спроєктовано основні технічні елементи компенсатора, розроблено схему керування його робочим
органом, з використанням програмного комплексу Autodesk Inventor проаналізовано його напруженодеформований стан. Використання раціональних конструкцій компенсаторів і відповідних схем керування
їхніми робочими органами створить передумови для надійної й безпечної експлуатації підвісних доріг для
транспортування лісоматеріалів у різних режимах роботи й рельєфно-кліматичних умовах, мінімізує
ймовірність виникнення аварійних ситуацій. Cableways for timber transportation are quite effective in terms of manufacturability, specific energy consumption, material
capacity and the negative impact level on the environment in difficult natural operating conditions, compared to similar types of
machines. Since non-stationary cableways are usually used in forestry production, which are characterized by a light construction
with relatively small safety margins of cable equipment elements, then for this type of roads, the reliability and safety of the skylines
work are important factors for their effective operation. In order to reduce the cost and duration of installation and dismantling
operations, the skylines are usually rigidly fixed to trees, stumps or artificial supports. Such a cable fastening scheme is technically
convenient, but it does not allow for constant tension of the skylines when the carriage with the load is moving along the span,
under wind load, possible temperature fluctuations, icing of structural elements, and emergency situations. As a result, intensive
changes in cable tension during their operation cause dynamic loads and vibrations in the cable rigging, as well as uneven and
accelerated wear of the skylines, and a decrease in their durability. Under such conditions, in order to increase the reliability of
the cable rigging of timber transportation cableways (both individual existing models of equipment and the latest ones), it is
proposed to equip them with displacement compensators for the skylines. After analyzing a number of prototype devices that are
effectively used in related industries, it was concluded that pneumatic, mechanical, and hydraulic compensator designs can be
considered rational for timber production. Therefore, in view of the above, we performed a detailed calculation and designed the
main technical elements of the compensating device, developed a control scheme for its working body, and analyzed its stressstrain state using the Autodesk Inventor software package. The use of rational compensator designs and appropriate control
schemes for their working bodies will create the prerequisites for reliable and safe operation of timber transportation cableways
in various operating modes and terrain and climatic conditions, and minimize the likelihood of emergencies.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42687