Розробка нормативів витрат палива для міських автобусів та рекомендацій щодо ефективності їх використання
Author
Мармут, І. А.
Кашканов, А. А.
Кашканов, В. А.
Горбенко, О. С.
Marmut, I.
Kashkanov, A.
Kashkanov, V.
Horbenko, O.
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Основою економного витрачання паливно-енергетичних ресурсів є наявність нормативної бази, що
об’єктивно відображає умови експлуатації рухомого складу автотранспорту. Чинні норми зазвичай
встановлюються за середньостатистичними показниками роботи автомобілів та не враховують
специфічних особливостей роботи рухомого складу. У статті розглянуті питання паливної
економічності міських автобусів з урахуванням реальних умов експлуатації.
Найбільш повно вивчені питання оцінки якостей автомобілів на усталених режимах. Однак якісний
вплив факторів для цих режимів на дорогах із горизонтальним профілем може суттєво відрізнятись у
реальних умовах експлуатації. Саме тому проблема вивчення паливної економічності автомобілів при
неусталених та циклічних режимах руху є актуальною. Найбільш складними є циклічні режими руху із
зупинками, що містять практично всі фази руху, які трапляються в експлуатації міських автобусів, а
також всі передачі коробки передач, які використовуються при цьому.
Для вирішення питань раціонального використання палива на автомобільному транспорті велике
значення має вдосконалення методів розрахунку показників паливної економічності автомобілів з метою
повнішого та більш точного врахування особливостей процесу їх руху в різних умовах експлуатації. Під
час розробки норм витрати палива застосовувався аналітичний метод, який базується на суворій
математичній моделі витрати палива дизельних автомобілів. Методика побудована з урахуванням
єдиної класифікації умов експлуатації, у якій дорожні та транспортні умови кількісно оцінюються
середньою технічною швидкістю, а атмосферно-кліматичні – тиском та температурою навколишнього
повітря.
Для аналізу, вибору та обґрунтування факторів (параметрів) для включення в математичні моделі
витрати палива автобусів, з урахуванням умов експлуатації, було застосовано рівняння витрати палива,
запропоноване проф. М. Я Говорущенко для усталеного руху.
Важливою перевагою розробленої методики є можливість індивідуального нормування витрати палива
на підприємствах автомобільного транспорту за допомогою нескладної обчислювальної техніки за
фактичними швидкостями руху автомобілів та добової температури повітря. The basis of economical consumption of fuel and energy resources is the availability of a regulatory framework, which
objectively reflects the conditions of operation of rolling stock of vehicles. The current rules are usually set by the average
performance of cars and do not take into account the specific features of rolling stock. The article deals with the issues of fuel
economy of city buses, taking into account real conditions of operation.
The most fully studied issues of assessment of car qualities in established modes. However, the qualitative impact of factors
for these modes on roads with a horizontal profile can vary significantly in real operating conditions. In this regard, the problem of
studying the fuel economy of cars in unsuspecting and cyclic modes is relevant. The most difficult are cyclic modes of traffic with
stops, which include almost all phases of traffic, which are found in operation of city buses, as well as all gearboxes used in this
case.
In order to solve the issues of rational use of fuel in road transport, it is important to improve the methods of calculating the
indicators of fuel economy of cars in order to fully and accurately take into account the peculiarities of the process of their
movement in different conditions of operation. In the development of fuel consumption standards, an analytical method was used,
which is based on a strict mathematical model of diesel fuel consumption. The technique is based on a single classification of
operating conditions, in which road and transport conditions are quantitatively assessed by the average technical speed, and
atmospheric-climatic-pressure and ambient temperature.
For the analysis, selection and justification of factors (parameters) for inclusion in the mathematical models of fuel consumption
of buses, taking into account the conditions of operation, the equation of fuel consumption, proposed by prof.
M. Ya. Govorushchenko for established movement.
An important advantage of the developed methodology is the possibility of individual fuel consumption at road transport
enterprises using simple computing equipment at the actual speeds of vehicles and daily air temperature.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42698