Оптимізація пасажирських перевезень на основі організації однорідного приміського пасажиропотоку
Author
Чернецька-Білецька, Н. Б.
Баранов, І. О.
Мірошникова, М. В.
Бережна, С. В.
Chernetskaya-Beletskaya, N.
Baranov, I.
Miroshnykova, M.
Berezhna, S.
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Метою статті є підвищення ефективності приміських пасажирських перевезень на основі організації
приміського пасажиропотоку. Встановлено, що приміський пасажиропотік міських агломерацій
складається з таких укрупнених груп (сегментів): робітники зі змінним графіком роботи, офісні
працівники, учні, інші пасажири, водночас загальна величина пасажиропотоку та величина окремих
складових його сегментів є непостійною і характеризується просторовою та тимчасовою
нерівномірністю.
Завданням організації пасажиропотоку є знаходження компромісу між потребами пасажирів та
можливостями транспорту. Компроміс досягається завдяки тому, що отримуючи щоразу формальний
оптимум, за допомогою вагових коефіцієнтів при змінних, можна відображати пріоритети
пасажиропотоків із різних станцій та ділянок. Завдання оптимізації функціонування пасажирської
транспортної системи міської агломерації на основі організації пасажиропотоку полягає в мінімізації
сумарних витрат на перевезення та на очікування. Критерій оптимізації визначається, зважаючи на
мінімізацію витрат на освоєння пасажиропотоку в повному обсязі, а також очікування пасажирами на
станції відправлення та затримки на станції призначення.
У статті сформульована проблема організації приміських пасажиропотоків у міських агломераціях для
скорочення статичних резервів приміського пасажирського комплексу за рахунок динамічних. Обрано та
обґрунтовано апарат оптимізації на базі динамічної транспортної задачі. Проаналізовано можливості та
показані переваги використання методу динамічного узгодження для вирішення транспортних задач
міських агломерацій. Запропоновано технологію використання апарату оптимізації, що містить
спрямований ітераційний процес. Це дає змогу скоротити кількість експериментів для вибору з-поміж
оптимальних варіантів, найбільш клієнтоорієнтований компромісний варіант. Розроблено методику
оптимальної організації однорідного приміського пасажиропотоку на основі методу динамічного
узгодження. Встановлено, що використання спрямованого ітераційного процесу сприяє суттєвому
скороченню кількості експериментів задля досягнення консенсусу між інтересами пасажирів та
ефективністю роботи транспортної системи. The purpose article is improveefficiency of suburban passenger transportation based on organization of suburban passenger
traffic. It was established that suburban passenger flow urban agglomerations consistsof following aggregated groups (segments):
workers with variable work schedules, office workers, students, other passengers, while the total volume of passenger flow and
the value individual components its segments are unstable and characterized by spatial and temporal unevenness.
The task organization of passenger traffic is find a compromise between the needs passengers and possibilities of transport.
The compromise is achieved due fact by obtaining formal optimum each time, with help of variable weighting factors, it is possible
display priorities passenger flows from different stations and sections. The task optimizing functioning of passenger transport
system ofurban agglomeration based on organization passenger flow is minimize total costs transportation and waiting. The
optimization criterion is determined based on minimization costs mastering passenger flow in full, as well as waiting by passengers
at departure station and delay at destination station.
The article formulates problem of organizing suburban passenger flows in urban agglomerations reduce static reserves of
suburban passenger complex at expense dynamic ones. The optimization apparatus based on dynamic transport problem was
chosen and substantiated. The possibilities using method of dynamic coordination solve transport problems of urban
agglomerations are analyzed and advantages are shown. The technology using optimization apparatus is proposed, which
includes directed iterative process, which allows reduce the number of experiments for choosing among optimal options, most
client-oriented compromise option. The method optimal organization of homogeneous suburban passenger flow based on method
dynamic coordination has been developed. It was established use directed iterative process allows significantly reduce number
of experiments in order achieve consensus betweeninterests passengers and efficiency of transport system.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42730