Вплив мотивації на досягнення успіху і уникнення невдач під час спортивних змагань
Author
Федорищак, Р. Л.
Райтаровська, І. В.
Денисенко, А. О.
Максимченко, В. І.
Кулик, Д. Г.
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- JetIQ [135]
Abstract
Modern sport is based on a very complex system of technologies
and methods used in the training of athletes, and psychological preparation is the main component in this process. Understanding and conducting an in-depth analysis
of the psychological characteristics of an athlete's motivation and effective
mechanisms of influence on the psyche, creative interaction of training participants -
all this is the key to success not only in revealing the athlete's potential, but also in
realizing it to the maximum extent possible in order to ensure high results in sports.
Motivational problems can be caused, for example, by the attribution of the
athlete's success or failure, a decrease in self-efficacy, insufficient level of
competence, lack of expectations of future success, lack of value of the task and their
combination, insufficient support of the athlete from the close environment, etc. An
equally important issue that reveals the peculiarities of the formation of an athlete's
motivation is the search for regularities and peculiarities of the influence of the
material component on motivation. Effective work with athletes requires special
knowledge and training, understanding the main and most important motives of an
athlete at each stage of his sports career. It is obvious that athletes of professional
elite level, amateur or youth level can be guided by a very differentiated group of
supporting motivational factors. And it is very important to understand what the
main factors affect the motivation of an athlete at each of these levels of a sports
career. Understanding this will allow psychologists who work with athletes to help
them overcome their problems (regardless of what level of professional development
they are at), challenge circumstances, solve tasks and achieve short-, medium- and
long-term goals. Сучасний спорт заснований на дуже складній системі використовуваних у підготовці спортсменів технологій, методів, і психологічна
підготовка є основною складовою в цьому процесі. Розуміння та проведення
глибокого аналізу психологічних особливостей мотивації спортсмена та
дієвих механізмів впливу на психіку, творча взаємодія учасників підготовки –
все це є запорукою успіху не лише розкриття потенціалу спортсмена, а й
реалізації його максимально можливою мірою з метою забезпечення високих
результатів у спорті.
Мотиваційні проблеми можуть бути обумовлені, наприклад, атрибуцією
успіху або невдачею спортсмена, зниженням самоефективності, недостатнім
рівнем компетентності, відсутністю очікувань майбутнього успіху, відсутністю цінності завдання та їх комбінації, недостатньою підтримкою спортсмена з боку близького оточення тощо. Не менш важливим питанням, яке розкриває особливості формування мотивації спортсмена, є пошук закономірностей та особливостей впливу на мотивацію матеріальної складової.
Ефективна робота зі спортсменами вимагає спеціальних знань та підготовки,
розуміння головних та найважливіших мотивів спортсмена на кожному з
етапів його спортивної кар'єри. Очевидно, що спортсмени професійного
елітного рівня, аматорського чи молодіжного рівня можуть керуватися дуже
диференційованою групою опорних мотиваційних чинників. І дуже важливо
зрозуміти, які основні фактори впливають на мотивацію спортсмена на
кожному з цих рівнів спортивної кар'єри. Розуміння цього дозволить
психологам, які працюють зі спортсменами, допомогти подолати їм свої
проблеми (незалежно від того, на якому рівні професійного розвитку вони
знаходяться), кинути виклик обставинам, вирішити поставлені завдання та
досягти намічених коротко-, середньо- та довгострокових цілей.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43445