• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Факультет електроенергетики та електромеханіки
  • Кафедра комп'ютеризованих електромеханічних систем і комплексів
  • Наукові роботи каф. КЕМСК
  • View Item
  • Frontpage
  • Факультет електроенергетики та електромеханіки
  • Кафедра комп'ютеризованих електромеханічних систем і комплексів
  • Наукові роботи каф. КЕМСК
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Вдосконалення оптимального керування розподілом та використанням енергії електричних гальмувань міського електричного транспорту

Author
Паянок, О. А.
Бабій, С. М.
Проценко, Д. П.
Граняк, В. Ф.
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Наукові роботи каф. КЕМСК [451]
Abstract
The paper presents the results of experimental measurements at the traction substations of the city electric transport МЕ "Vinnytsia Transport Company", an analysis of the electric (regenerative) braking energy distribution and use modes, generalization and distribution of the obtained measurement results to the entire system of the traction power network. During the research, was confirmed the fact that the rectified voltage values at some traction substations in the city of Vinnytsia exceed the established normative value even in the recovery absence, which complicates the use of regenerative braking modes on individual sections of the contact network and requires the search for other options for the distribution and electric braking energy use. The implementation of regenerative braking modes in the conditions of power supply of urban electric transport depends on the peculiarities of its power system operation. It consists in the fact that traction networks and substations of urban ground electric transport operate under conditions significantly different from the conditions of stationary power electrical installations operation. Power supply systems of urban electric transport as a whole and especially individual feeder zones of contact network electrified sections are characterized by load unevenness. This is explained by: uneven power consumed by electric city transport (starting according to automatic characteristics, coasting, braking); different speeds of trams and trolleybuses, as a result, different consumed energy; the dependence of the traction substations feeders load location of electric transport on the power supply area; the number and variety of types of transport used in the electric economy; their traffic intensity and the nature of the traffic schedule; transport management technique and its type and other factors. Criteria for evaluating the energy efficiency of electric braking modes have been formed and summarized in order to increase the efficiency of electric braking of the electrotechnical complex "power supply system - electric transport of the city" energy use. Further research is aimed at finding the most rational technical and organizational measures and their implementation in the city electric transport power supply system
 
В роботі проведено аналіз режимів розподілу та використання енергії електричних (рекуперативних) гальмувань засобів рухомого складу міського електричного транспорту. Надані результати експериментального дослідження в контактній мережі міського електричного транспорту міста Вінниця. Проведено узагальнення та поширення отриманих результатів вимірювань на всю систему тягової електромережі. Встановлено, що значення випрямленої напруги на деяких тягових підстанціях міста Вінниця перевищують нормативне значення навіть за умови відсутності рекуперативних режимів роботи ЗРС. Запропоновано та узагальнено критерії оцінки енергоефективності режимів електричного гальмування з метою підвищення ефективності використання енергії електричних гальмувань.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43520
View/Open
163510.pdf (818.9Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ