Залізобетонні накладні монолітні конструкції підсилення тротуарної частини балочних мостів
Author
Попов, В. О.
Дикий, С. В.
Клімишина, А.В.
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- JetIQ [215]
Abstract
Have been described the method of design of the rational solution for strengthening the pavement part of existing bridge structures, the span of which is made of prefabricated prestressed T-beams. Have been described the typical defects and destruction of prefabricated pavement slabs of bridge span structures. Have been considered various options for strengthening pavement structures, among which a rational constructive solution was chosen by arranging a monolithic overlay plate of a polygonal shape with the laying of cylindrical tubular cavity formers for laying engineering communications in them in the future. Have been proven that the borderless construction of overlay slabs of pavements reduces the size of the pavement of the bridge structure and significantly simplifies the technology of waterproofing works. У цій науковій роботі описана методологія розробки раціонального конструктивного рішення підсилення тротуарної частини існуючих мостових споруд, пролітна будова яких виготовлена зі збірних попередньо напружених Т-подібних балок. Описані типові дефекти та руйнування збірних тротуарних плит пролітних будов мостів. Розглянуті різні варіанти підсилення тротуарних конструкцій, серед яких обрано раціональне конструктивне рішення улаштуванням монолітної накладної плити полігональної форми із укладанням циліндричних трубчастих порожниноутворювачів для прокладання у майбутньому у них інженерних комунікацій. Доведено, що безбордюрна конструкція накладних плит тротуарів зменшує габарит тротуару мостової споруди та значно спрощує технологію гідроізоляційних робіт.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43907