• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Культурні виміри середовища міжнародних економічних відносин як фактор успішної локалізації маркетингових практик компаній на іноземних ринках

Author
Благодир, Л. М.
Філатова, Л. С.
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • JetIQ [380]
Abstract
The article explores the key aspects of how cultural dimensions impact international economic relations (IER). It mainly focuses on the concept of the BANI world and its effects on elements of the IER environment. The authors analyse the role of culture in the international economy, reviewing various models for assessing cultural differences, including the models by H. Hofstede, F. Trompenaars, GLOBE, the Cultural Map by E. Meyer, and the mental templates model by H. Wursten. Each of the five models studied has unique characteristics and areas of most effective application. However, they all emphasise the importance of considering cultural differences when conducting international business. Compared to others, the advantages of the Hofstede model are that it operates with the largest d database among all models of cultural research and provides access to historical data for analysing changes. It is easier to use for the primary analysis of foreign markets, as it allows the researcher to assess cultural differences according to several parameters quickly. The limitations of its application are the failure to take into account such an element of national culture as religion, the simplification of the cultural landscape within the country, and the ignoring of intracultural differentiation. The article then analyses the experience of companies entering foreign markets in several countries, including Coca-Cola, McDonald`s, and Starbucks. The product portfolios of these companies are culturally sensitive, which is why the authors ed them for analysis. The markets of Japan, China, and India were also chosen for analysis, given that the mentioned countries are different the countries of origin of the studied companies in terms of language, social norms, religion, economic customs, traditions, values, and forms of social organisation. The paper then discusses the localisation of consumer value for companies in different markets, highlighting the necessity of adapting localisation strategies to fit cultural contexts. The study`s findings confirm that cultural competence is a critical factor for the successful integration of companies into foreign markets.
 
У статті досліджуються ключові аспекти впливу культурних вимірів на міжнародні економічні відносини (МЕВ). Особлива увага приділяється концепції BANI-світу та впливу його характеристик на елементи середовища здійснення МЕВ. Автори аналізують роль культури в міжнародній економіці через призму різних теорій (інституційна теорія, теорія транзакційних витрат, теорія культурної дивергенції та ін.) і моделей оцінювання культурних відмінностей, зокрема моделей Г. Хофстеде і Ф. Тромпенаарса, GLOBE, культурної карти Е. Мейєр та моделі ментальних шаблонів Г. Вурстена. Автори досліджують особливості локалізації споживчої цінності компаній на різних ринках, підкреслюючи необхідність адаптації маркетингових стратегій до культурних контекстів. Результати дослідження підтверджують, що культурна компетентність є критично важливим чинником для успішної інтернаціоналізації компаній.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43971
View/Open
170672.pdf (492.8Kb)

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Оцінювання економічної поведінки машинобудівних підприємств регіону 

    Карачина, Н. П.; Карачина, Н. П.; Karachyna, N. P. (Інститут регіональних досліджень НАН України, 2011-02)
    Проведено дослідження трансформаційних процесів у моделях економічної поведінки машинобудівних підприємств Вінниччини, визначено їх динамічність та/або устале-ність. Сформовано матрицю «модель економічної поведінки – ...
  • Розробка математичної моделі cипучoгo мaтерiaлу при вiбрaцiйнoму впливi 

    Коц, І. В.; Кутняк, М. М. (ВНТУ, 2016-11)
    Розглянуто основні розрахункові моделі в механіці сипучих середовищ: моделі одиничної частки, які розглядають сипучий матеріал як дискретне середовище; моделі суцільного середовища, які розглядають сипучий матеріал як якесь ...
  • Тестування моделі розробки програмного забезпечення 

    Паламарчук, К. А. (ВНТУ, 2020)
    В роботі проведений аналіз моделей та методологій розробки програмного забезпечення, досліджені принципи та види різних моделей, проведена оцінка переваг та недоліків найбільш поширених моделей, визначено підхід до вибору ...

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ