Проектування технології візуалізації вивчення курсу вищої математики
Автор
Кирилащук, С. А.
Бондаренко, З. В.
Клочко, В. І.
Дата
2024Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- JetIQ [207]
Анотації
The article deals with the problem of designing a technology for
visualisation of studying a course of higher mathematics by students of engineering specialities.
The main components of the model of visual learning technology are allocated: formation of
basic educational elements; models of images of learning objects; improvement of the quality
of analytical training of students, formation of knowledge, skills and abilities to apply the
scientific and methodological apparatus. The peculiarity of the proposed pedagogical
technology is that in the course of its use, along with visualisation, modern information
technologies are used.
The design of visualisation of educational material in higher mathematics is proposed
to be implemented in several stages: selection of educational material, structural and logical
analysis and construction of a structural and logical scheme of educational information;
highlighting methodological and applied aspects of the topic; placement of visual educational
material taking into account the logic of formation of educational concepts; selection of
reference images (key concepts, symbols, fragments of schemes); search for internal logical
relationships and interdisciplinary connections; preparation of the primary version,
When selecting the content, the technology of professional orientation of studying a
higher mathematics course is taken into account, which is implemented in three areas:
methodological knowledge, skills for research functions; interdisciplinary interaction of
academic disciplines, which allows to reveal the role of mathematics in the quality learning of
special disciplines, as well as in future professional activities; the use of a set of educational
professionally oriented tasks, the solution of which significantly affects the motivation to study
a higher mathematics course.
The study has confirmed that the use of visual content significantly improves the
effectiveness of presentation and learning of higher mathematics concepts У статті досліджено проблему проектування технології візуалізації вивчення курсу
вищої математики студентами інженерних спеціальностей. Виділено основні компоненти
моделі технології візуального навчання: формування базових навчальних елементів; моделі
образів об`єктів навчання; підвищення якості аналітичної підготовки студентів,
формування знань, умінь та навичок застосування науково-методологічного апарату.
Особливістю запропонованої педагогічної технології є те, що у ході її використання поряд
із візуалізацією застосовуються сучасні інформаційні технології
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/44060