• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Алгоритмічні прийоми розумової діяльності як технологія розвиткукогнітивних здібностей студентів у вивченні математики

Author
Ковальчук, М. Б.
Клєопа, І. А.
Коломієць, А. А.
Тютюнник, О. І.
Добранюк, Ю. В.
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • JetIQ [469]
Abstract
The purpose of the article is to study the influence of the components of algorithmic thinking on the level of formation of mathematical knowledge and skills. To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical methods: the inductive method (generalization of scientific facts, establishment of causal relationships between studied phenomena, transition from specific to general; used to determine the relevance of the stated problem, assess the levels of algorithmic thinking components and mathematical competence formation, and formulate general conclusions), the historical-logical method (study of the genesis of the algorithmic mental actions phenomenon), theoretical analysis, and generalization of literary sources; empirical methods: observation, surveys, and testing; statistical methods: the sampling method (study of the general properties of a set of certain objects based on the analysis of a subset included in the sample). The research results indicate that the problem of forming and applying algorithmic mental actions among students is globally recognized. However, only a small percentage of students can comprehensively apply operational components of algorithmic thinking in a holistic problem-solving process, consciously manage their cognitive activities, and think logically. The use of algorithmic mental actions in learning contributes to better mastery of mathematics. The conclusions highlight that integrating algorithmic thinking components into the mathematics education system in higher technical education is crucial for enhancing the effectiveness of students' cognitive development. To improve learning efficiency, it is necessary to modify the content of students' mathematical training by applying the algorithmic component in mastering mathematical actions.
 
Мета статті полягає у вивченні впливу компонентівалгоритмічного мислення на рівень сформованості математичних знань таумінь.Длядосягнення поставленоїметибуловикористано такіметодидослідження: теоретичні: індуктивний метод (узагальнення науковихфактів, встановлення причинно-наслідкових зв`язків досліджуваних явищ,сходження від часткового до загального, з`ясування актуальності означеноїпроблеми, визначення рівнів сформованості компонент алгоритмічногомисленняі математичної компетентності, формулювання загальнихвисновків), історико-логічний метод (дослідження генезису феноменуалгоритмічних розумових дій), теоретичний аналіз і узагальненнялітературних джерел; емпіричні: спостереження, анкетування, тестування;статистичні: вибірковий метод (дослідження загальних властивостейсукупності певних об`єктів на основі вивчення властивості лише їх частини,включеної до вибірки).Результати дослідженняпоказали, що проблема формуванняізастосування алгоритмічнихрозумових дій студентів є загальновизнаною усвіті; лише незначна частина студентів уміє комплексно застосовуватиопераційні компоненти алгоритмічного мислення в цілісному процесірозв`язування різноманітних завдань, свідомо керувати розумовоюдіяльністю та логічно мислити; застосування в навчанніалгоритмічнихрозумових дій сприяє кращому засвоєнню математики.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/44522
View/Open
173913.pdf (234.4Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ