• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Особливості цифрової трансформації освітнього процесу в педагогічних університетах

Author
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • JetIQ [469]
Abstract
Rapid development of science and technology, the introduction of digital transformations into educational practice, accompanied by the use of information and communication technologies in all spheres of human activity,require the formation of a graduate, a future teacher, who possesses not only a certain set of knowledge, abilities, and skills fundamental to their specialty, but also the development of professionally significant qualities and personal abilities related to computer literacy and information competence. One of the challenges of digitalized society is preparing teachers for the digital transformation of the educational process, creating individual educational trajectories, and organizing pedagogical partnerships between students and teachers, as well as teachers and parents. The key factor in the professional development of future teachers is the cultivation of an information culture, information competence, successful mastery of modern information (information and communication) technologies, and their creative application in practical pedagogical activities. The use of modern information technologies in student education not only positively influences their mastery of digital technologies but also enhances their interest in further professional development and stimulates their pursuit of other pedagogical innovations.
 
Szybki rozwój nauki i techniki, szybka transformacja cyfrowa w praktyce edukacyjnej, której towarzyszy wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych we wszystkich sferach działalności człowieka, wymagają ukształtowania absolwenta uczelni, przyszłego nauczyciela, nie tylko spektrum określonej wiedzy, zdolności i umiejętności, które stanowią podstawę specjalności, oraz ukształtowane zawodowo istotne cechy i zdolności jednostki, związane z umiejętnością obsługi komputera, kompetencjami informacyjnymi. Jednym z wyzwań zdigitalizowanego społeczeństwa jest gotowość nauczyciela do cyfrowej transformacji edukacji, zaprojektowania indywidualnej trajektorii edukacyjnej i zorganizowania procesu pedagogiki partnerskiej pomiędzy uczniami a nauczycielami, nauczycielami i rodzicami. Głównym warunkiem doskonalenia zawodowego przyszłych nauczycieli jest rozwój kultury informacyjnej, kompetencji informacyjnych, skuteczne opanowanie nowoczesnych technologii informacyjnych (informacyjnych i komunikacyjnych) oraz ich twórcze zastosowanie w praktycznych działaniach pedagogicznych. Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w kształceniu kandydatów na studia wyższe przekonująco dowodzi, że IKT nie tylko pozytywnie wpływają na proces opanowywania technologii cyfrowych przez przyszłych nauczycieli, ale także sprzyjają zainteresowaniu i zainteresowaniu dalszym rozwojem zawodowym oraz poszukiwaniem innych kierunków pedagogicznych innowacje.
 
Швидкий розвиток науки і техніки, стрімка цифрова трансформація суспільства, що супроводжуються використанням у всіх сферах людської діяльності інформаційно-комунікаційних технологій, вимагають формування у випускника закладу вищої освіти, майбутнього учителя не лише певних знань, умінь і навичок, що є основою спеціальності, а й відповідних професійно значущих якостей і здатностей особистості, пов`язаних з комп`ютерною грамотністю, інформаційною компетентністю. Одним із викликів діджиталізованого суспільства є готовність педагога до цифрової трансформації навчання, проєктування індивідуальної освітньої траєкторії та сприяння розвитку партнерства учнів та вчителів, педагогами та батьками. Основною умовою професійного удосконалення майбутніх учителів є розвиток інформаційної культури, інформаційної компетентності, успішне оволодіння сучасними інформаційними (інформаційно-комунікаційними) гіями та готовність до їх творчого використання у практичній педагогічній діяльності. Використання сучасних інформаційних технологій у підготовці здобувачів вищої освіти переконливо доводить, що ІКТ не лише позитивно впливають на успішне оволодіння майбутніми учителями цифровими технологіями, а й сприяють розвитку інтересу до подальшого професійного розвитку у пошуку інших педагогічних інновацій.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46164
View/Open
174691.pdf (35.65Mb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ