• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Socio-cultural aspects in the humanistic education of modern youth

Author
Stoliarenko, Olena
Stoliarenko, Oksana
Moskovchuk, Olha
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Московчук, О. С.
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • JetIQ [469]
Abstract
SOCIO-CULTURAL ASPECTS IN THE HUMANISTIC EDUCATION OF MODERN YOUTH Abstract. The article examines the sociocultural strategic aspects of moral education of modern schoolchildren, based on innovative pedagogical technologies and aimed at shaping the personality on the basis of humanistic and universal values. Social institutions have a purposeful influence on personality development, through which social and cultural experience is reproduced in the individual`s consciousness, behavior, and activities. As a result, moral character is formed, characterized by the individual`s value-based attitude towards the world, oneself and others, nature, work, and education. These attitudes are grounded in values accepted by society, primarily universal ones. The dominant focus is on the formation of basic humanistic values. Thus, the article aims to prove the importance of the sociocultural aspects of humanistic education for modern schoolchildren and the formation of tolerant interpersonal relationships. Theoretical research methods used in the study include comprehensive, comparative, and retrospective analysis of the literature, along with various empirical methods. In the experimental work, a traditional approach was employed using control and experimental groups of respondents. Methods of mathematical statistics allowed to verify the reliability of the experimental research results. The practical significance of the research consists in the thorough analysis of the socio-cultural aspects of humanistic education, the application of theoretical principles and conclusions to specific scientific and methodological recommendations for the humanistic education of schoolchildren, and the development, testing, and implementation of innovative pedagogical technologies and active forms of educational work with secondary school students.
 
У статті розглядаються соціокультурні стратегічні аспекти морального виховання шкільної молоді, що базуються на інноваційних педагогічних технологіях і визначають формування особистості на базі гуманістичних, загальнолюдських цінностей. На виховання особистості здійснюють цілеспрямований вплив суспільні інститути, завдяки чому в її свідомості, способах поведінки та діяльності відбувається відтворення соціально-культурного досвіду. У результаті формується вихованість, яка характеризується ціннісним ставленням людини до світу, самої себе та довколишніх, до природи, до праці, до навчання. В основі ставлень – цінності, прийняті в суспільстві, в першу чергу, загалнолюдські. Домінантою є формування базових цінностей гуманізму. Відтак, метою статті є доведення важливості соціокультурних аспектів гуманістичного виховання шкільної молоді, формування толерантних міжособистісних взаємин. Використано теоретичні методи дослідження – комплексний, порівняльний, ретроспективний аналіз літератури; різноманітні емпіричні методи. У експериментальній роботі використано традиційний підхід використання контрольних і експериментальних груп респондентів. Методи математичної статистики дозволили здійснити перевірку достовірності результатів експериментального дослідження. Практичне значення полягає в грунтовному аналізі соціокультурних аспектів гуманістичного виховання, використанні теоретичних положень та висновків до конкретних науково-методичних рекомендацій щодо гуманістичного виховання школярів, у розробленні, апробації та впровадженні інноваційних педагогічних технологій, активних форм виховної роботи зі здобувачами середньої освіти.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46410
View/Open
175935.pdf (4.036Mb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ