• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Advancing critical thinking skills in future engineers through the analysis of AI-generated and AI-verified English-language sources

Author
Nykyporets, S. S.
Kot, S. O.
Hadaichuk, N. M.
Herasymenko, N. V.
Kukharchuk, H. V.
Никипорець, С. С.
Кот, С. О.
Гадайчук, Н. М.
Герасименко, Н. В.
Кухарчук, Г. В.
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • JetIQ [59]
Abstract
В умовах російської агресії проти України розвиток критичного мислення набуває стратегічного значення в системі освіти. У статті представлено педагогічну модель формування критичного мислення через аналіз англомовних джерел, згенерованих або верифікованих штучним інтелектом, серед студентів технічних спеціальностей. Дослідження тривало шість місяців і охопило 79 студентів другого курсу факультету електроенергетики та електромеханіки ВНТУ. До навчальної програми з англійської мови були інтегровані завдання з оцінювання текстів, створених за допомогою ШІ: резюме, машинні переклади та аргументативні статті. Студенти аналізували точність, зв’язність, упередженість Актуальні питання у сучасній науці № 8(38) 2025 1145 і логічну структуру матеріалів, що сприяло розвитку незалежного мислення та рефлексії. Результати дослідження засвідчили покращення здатності критично оцінювати інформацію, порівнювати джерела та формулювати обґрунтовані висновки – навички, що мають вирішальне значення для академічної стійкості та громадянської свідомості, особливо в умовах війни. Досвід показав, що за цілеспрямованого педагогічного використання інструменти ШІ можуть слугувати не лише допоміжними засобами, а й каталізаторами аналітичного мислення. У процесі роботи також розглядалися етичні питання, зокрема конфіденційність даних, авторство та прозорість функціонування ШІ. У завершенні статті наведено практичні рекомендації для викладачів і окреслено перспективи подальших досліджень – зокрема щодо довготривалого ефекту, міждисциплінарного переносу навичок критичного мислення та адаптації моделі до середовищ із низьким рівнем доступу до цифрових технологій. Запропонована модель позиціонує викладання англійської мови як платформу для інтелектуального розвитку в умовах національних викликів.
 
In the context of the russian war of aggression against Ukraine, the development of critical thinking skills has become a strategic educational priority. This article presents a pedagogical framework for advancing critical thinking through the analysis of AI-generated and AI-verified English-language sources among students of technical specialities. Conducted over a six-month period with 79 second-year students of the Faculty of Power Engineering and Electromechanics in VNTU, the study integrated tasks involving the evaluation of AI-written summaries, machine translations, and argumentative texts into the English language curriculum. Students were guided to assess accuracy, coherence, bias, and logical structure, with a focus on fostering independent judgment and reflective engagement. The results demonstrate a measurable improvement in students` ability to question, compare, and critically evaluate information – skills essential for academic resilience and civic awareness, particularly in wartime. The study highlights that, when used purposefully, AI tools can serve not merely as aids for language production but as catalysts for analytical thinking. Ethical considerations such as data privacy, authorship, and AI transparency were also addressed throughout the intervention. The article concludes with practical recommendations for educators and outlines directions for future research, including long-term skill retention, cross-disciplinary transfer of critical thinking, and the adaptation of such frameworks for low-connectivity or high-risk learning environments. The proposed model positions English language education as a platform for intellectual empowerment in a time of national adversity.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/48735
View/Open
184260.pdf (1.172Mb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ