Розвиток інноваційного потенціалу ВНТУ на основі школи стартапів «Вінницький виклик» (до десятирічного ювілею роботи школи)
Author
Квєтний, Р. Н.
Барабан, С. В.
Барабан, М. В.
Гармаш, В. В.
Коцюбинський, В. Ю.
Kvyetnyy, R. N.
Baraban, S. V.
Baraban, M. V.
Harmash, V. V.
Kotsiubynskyi, V. Yu.
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Комплекснопро аналіз овано інноваційнийпотенціал Вінницького національного технічного універ-ситету (ВНТУ) з урахуванням десятирічного досвіду діяльності Школи стартапів «Вінницький ви-клик», яка функціонує в рамках Всеукраїнської інноваційної екосистеми «Sikorsky Challenge Україна». Дослідженнязосередженона визначенні ефективних механізмів інтеграції практичного досвіду ста-ртап-руху в освітній процес та наукову діяльність ВНТУ. Запропоновано модель взаємодії освіти, науки та бізнесу, яка забезпечує формування університетського середовища, сприятливого для інно-ваційного підприємництва та комерціалізації наукових розробок.Важливою складовою є опис діяльності школи стартапів протягом 2015–2025 років, де простежено її еволюцію від локальної ініціативи до національного та міжнародного визнання. У межах школи реалізо-вано десятки технологічних проєктів, зокрема у галузях оборони, енергетики, медицини та екології. Значн ууваг уприділ енопідготовці студентів та викладачів у сфері стартап-підпри ємни цтва через навчальні модулі, менторство, міжнародне стажування, пітчинг-платформи та роботу з інвесторами.У статті також зауважено науспішних стартапах, що отримали міжнародні відзнаки, такі як SolarInt (енергетика), BrightBrille (AI), Escadron (оборонна технологія). Описано механізми організацій-ної та фінансової підтримки школи, зокремагранти Міністерства освіти і науки України, співпрацю з міською радою та підтримку з боку ізраїльських інвесторів.Проаналізовано головні виклики, зокрема недофінансування ранніх етапів стартапів, низьку моти-вацію викладачівдо участі в підприємницьких активностях, та запропоновано шляхи подолання цих бар’єрів. Зроблено висновок про можливість масштабування моделі «Вінницького виклику» на інші заклади вищої освіти України, з урахуванням місцевих особливостей та потреб.Отрима ні результати мають вагоме значення для стратегічного розвитку інноваційної екосис-теми ВНТУ та формування моделі взаємодії між академічним середовищем і ринком. Запропоновано рекомендації щодо створення регіональних стартап-хабів, університетських венчурних фондів, роз-ширення міжнародної співпраці, що загалом сприятиме посиленню інноваційного потенціалу країни в умовах цифрової трансформації та післявоєнної відбудови. The paper presents a comprehensive analysis of the innovation potential of Vinnytsia National Technical University
(VNTU), focusing on the ten-year experience of the University`s startup school “Vinnytsia Challenge”— a regional center of
the nationwide innovation ecosystem “Sikorsky Challenge Ukraine.” The study investigates the integration of practical entrepreneurial experience into higher education and research activities. A structured model for effective interaction between
academia, science, and business within the University`s innovation ecosystem is proposed, emphasizing the strategic role
of startups in enhancing institutional innovation capacity.
The development of the startup school is traced across four key stages: initial formation (2015—2017), rapid expansion
(2018—2020), international recognition (2021—2023), and sustainable integration (2024–present). The school has incubated dozens of high-impact projects in critical domains such as defense, healthcare, ecology, and information technology. Its
educational framework includes over 130 hours of training in innovation management, startup marketing, artificial intelligence applications, financial planning, and pitching, supported by both local and international experts and mentors.
Prominent outcomes include award-winning startups such as SolarInt (renewable energy storage), BrightBrille (AIpowered accessibility tools), and Escadron (remote-operated battlefield transport). The study outlines the financial architecture supporting the school, including state grants, municipal funding, and strategic investments from private Israeli firms.
Key institutional challenges—such as limited early-stage funding, weak commercialization pipelines, and insufficient faculty engagement — are critically analyzed, and evidence-based solutions are offered. These include the establishment of
university-level venture funds, incentivization frameworks for faculty, and enhanced access to global startup networks.
The findings underscore the replicability of the “Vinnytsia Challenge” model across other Ukrainian universities, advocating the formation of regional startup hubs and methodical dissemination of best practices. The experience accumulated by
VNTU demonstrates a scalable approach to cultivating innovation-driven human capital and strengthening the national
ecosystem during post-war reconstruction and digital transformation.
The study's insights offer a strategic foundation for aligning academic institutions with market-oriented innovation processes, thereby enabling universities to act as engines of economic resilience and technological advancement.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/49088