Формування іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі будівельної інженерії: сутність, підходи та освітні практики
Автор
Андрощук, К. М.
Androshchuk, K.
Дата
2025Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [586]
Анотації
The review article substantiates the essence of foreignlanguage professional competence of future specialists in construction
engineering as an integrative construct combining cognitive, communicative,
professional-activity, and motivational components. Its role is emphasized as a
factor of personal and professional development that ensures the ability to
effectively use a foreign language (primarily English) to solve specialized tasks,
access international professional discourse, participate in joint projects, and
enhance competitiveness in the global labor market. The article analyzes
modern scientific approaches to developing foreign-language professional
competence in the context of international experience in teaching English for
Specific Purposes (ESP) and Content and Language Integrated Learning
(CLIL). The effectiveness of implementing competence-based, communicativeactivity, integrated, cultural, and project-based approaches in higher education
is substantiated. The importance of using authentic materials (technical
documentation, drawings, international standards, English-language reports),
role-plays, simulation tasks, interdisciplinary projects, and electronic resources
to develop professionally relevant language skills is highlighted. Examples of
interdisciplinary integration in teaching professional subjects (structural
mechanics, building design, geotechnics) with English language instruction are
considered, fostering the ability to apply professional vocabulary in real-world
industrial settings. The need to account for cultural aspects of international
professional communication to prevent intercultural misunderstandings and
improve cooperation with foreign partners is stressed. Prospects for further
research are outlined, including the development of specialized methodological
materials for ESP courses in construction, the creation of electronic learning
resources based on authentic content, the modeling of interdisciplinary integration, and the formation of intercultural competence in distance learning
environments. В оглядовій статті обґрунтовано сутність
іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі
будівельної інженерії як інтегративного утворення, що поєднує
когнітивний, комунікативний, професійно-діяльнісний та мотиваційний
компоненти. Наголошено на її ролі як чинника особистісного та
професійного розвитку, що забезпечує здатність ефективно
використовувати іноземну мову (насамперед англійську) для розв’язання
спеціалізованих завдань, доступу до міжнародного професійного
дискурсу, участі в спільних проєктах і підвищення
конкурентоспроможності на глобальному ринку праці. Проаналізовано
сучасні наукові підходи до формування іншомовної професійної
компетентності у контексті міжнародного досвіду викладання
англійської для спеціальних цілей (ESP) і інтегрованого предметномовного навчання (CLIL). Обґрунтовано ефективність впровадження
компетентнісного, комунікативно-діяльнісного, інтегрованого,
культурологічного та проєктно-орієнтованого підходів в освітньому
процесі закладів вищої освіти. Підкреслено важливість використання
автентичних матеріалів (технічної документації, креслень, міжнародних
стандартів, англомовних звітів), рольових ігор, симуляційних завдань,
міждисциплінарних проєктів і електронних ресурсів для розвитку
професійно значущих мовних умінь. Розглянуто приклади міжпредметної
інтеграції під час викладання фахових дисциплін (будівельна механіка, проєктування будівель, геотехніка) із навчанням англійської мови, що
сприяє формуванню здатності застосовувати професійну лексику у
реальних виробничих умовах. Наголошено на необхідності врахування
культурних аспектів міжнародного професійного спілкування для
запобігання міжкультурним непорозумінням та підвищення
ефективності співпраці з іноземними партнерами. Визначено
перспективи подальших досліджень, зокрема розроблення
спеціалізованих методичних матеріалів для ESP-курсів будівельного
профілю, створення електронних навчальних ресурсів на основі
автентичного контенту, моделювання міжпредметної інтеграції, а
також формування міжкультурної компетентності в умовах
дистанційного навчання.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/49878

