• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Вплив композитної арматури на фізико- механічні характеристики безшовних бетонних покриттів

Author
Бондар, А. В.
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • JetIQ [146]
Abstract
The article presents the results of a study on the influence of composite reinforcement (glass and basalt fiber reinforced polymer) on the physical and mechanical characteristics of seamless concrete pavements. The relevance of shifting from traditional asphalt concrete structures, characterized by a short service life and high maintenance costs, to cement concrete and continuously reinforced concrete pavements (CRCP), which provide improved durability and reliability, is highlighted. An analysis of international and domestic experience in the use of CRCP technology is carried out, along with a review of typical defects in rigid road pavements and their causes. Particular attention is given to the issue of cracking, which limits the service life of conventional concrete slabs, and to the potential of composite reinforcement to reduce the width and number of cracks due to uniform stress distribution and resistance to corrosion. Based on experimental tests, it was established that the use of glass fiber reinforcement reduces the average crack width by 18 %, while basalt fiber reinforcement ensures a reduction of nearly 24 % and simultaneously increases flexural strength by 10–12 % compared to steel. It was also found that the use of composite reinforcement elements decreases the overall weight of structures, improves resistance to aggressive environments, temperature variations, and cyclic loads, which is especially important for highways with high traffic intensity. The CRCP technology with composite reinforcement makes it possible to reduce slab thickness by up to 20 %, lower material consumption, and extend maintenance-free service life to 25–50 years. The results confirm the feasibility of using non-metallic composite materials in road construction in Ukraine. The use of glass and basalt fiber reinforced polymer bars in seamless concrete pavements ensures durability, reduced maintenance costs, and improved road safety. This opens prospects for integrating composite materials into national design standards and contributes to the implementation of sustainable development strategies in the transport infrastructure sector.
 
У статті представлено результати дослідження впливу композитної арматури (склопластикової табазальтопластикової) на фізико-механічні характеристики безшовних бетонних покриттів. Показано актуальністьпереходу від традиційних асфальтобетонних конструкцій, що характеризуються невисоким терміном служби тависокими експлуатаційними витратами, до цементобетонних і безперервно армованих покриттів (CRCP), якізабезпечують підвищену довговічність та надійність. Виконано аналіз світового й вітчизняного досвіду застосуваннятехнології CRCP, а також розглянуто характерні дефекти жорстких дорожніх покриттів та причини їх виникнення.Особливу увагу приділено проблемі тріщиноутворення, що обмежує термін експлуатації традиційних бетонних плит,та можливостям композитної арматури зменшувати ширину і кількість тріщин завдяки рівномірному розподілунапружень і відсутності корозійних процесів.На основі експериментальних випробувань встановлено, що використання склопластикової арматури дозволяєзнизити ширину тріщин у середньому на 18 %, тоді як базальтопластикова арматура забезпечує зменшення цьогопоказника майже на 24 % при одночасному підвищенні міцності на згин на 10–12 % у порівнянні зі сталлю. Виявленотакож, що застосування композитних армувальних елементів знижує вагу конструкцій, покращує стійкість до діїагресивних середовищ, температурних коливань і циклічних навантажень, що є особливо важливим для автодоріг ізвисокою інтенсивністю руху. Технологія CRCP із композитною арматурою дає можливість скоротити товщинуплити до 20 %, знизити витрати матеріалів та збільшити міжремонтні інтервали до 25–50 років.Отримані результати підтверджують доцільність застосування неметалевих композитних матеріалів удорожньому будівництві України. Використання склопластикової та базальтопластикової арматури у складібезшовних бетонних покриттів забезпечує довговічність, зниження експлуатаційних витрат та підвищення безпекидорожнього руху. Це відкриває перспективи інтеграції композитних матеріалів у національні стандарти проектуваннята сприятиме реалізації стратегій сталого розвитку транспортної інфраструктури.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/49947
View/Open
188094.pdf (1.066Mb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ