Вплив композитної арматури на фізико- механічні характеристики безшовних бетонних покриттів
Abstract
The article presents the results of a study on the influence of composite reinforcement (glass and basalt fiber reinforced polymer) on the
physical and mechanical characteristics of seamless concrete pavements. The relevance of shifting from traditional asphalt concrete
structures, characterized by a short service life and high maintenance costs, to cement concrete and continuously reinforced concrete
pavements (CRCP), which provide improved durability and reliability, is highlighted. An analysis of international and domestic experience in
the use of CRCP technology is carried out, along with a review of typical defects in rigid road pavements and their causes. Particular attention is given to the issue of cracking, which limits the service life of conventional concrete slabs, and to the potential of composite reinforcement
to reduce the width and number of cracks due to uniform stress distribution and resistance to corrosion.
Based on experimental tests, it was established that the use of glass fiber reinforcement reduces the average crack width by 18 %, while
basalt fiber reinforcement ensures a reduction of nearly 24 % and simultaneously increases flexural strength by 10–12 % compared to steel.
It was also found that the use of composite reinforcement elements decreases the overall weight of structures, improves resistance to
aggressive environments, temperature variations, and cyclic loads, which is especially important for highways with high traffic intensity. The
CRCP technology with composite reinforcement makes it possible to reduce slab thickness by up to 20 %, lower material consumption, and
extend maintenance-free service life to 25–50 years.
The results confirm the feasibility of using non-metallic composite materials in road construction in Ukraine. The use of glass and basalt
fiber reinforced polymer bars in seamless concrete pavements ensures durability, reduced maintenance costs, and improved road safety. This
opens prospects for integrating composite materials into national design standards and contributes to the implementation of sustainable
development strategies in the transport infrastructure sector. У статті представлено результати дослідження впливу композитної арматури (склопластикової табазальтопластикової) на фізико-механічні характеристики безшовних бетонних покриттів. Показано актуальністьпереходу від традиційних асфальтобетонних конструкцій, що характеризуються невисоким терміном служби тависокими експлуатаційними витратами, до цементобетонних і безперервно армованих покриттів (CRCP), якізабезпечують підвищену довговічність та надійність. Виконано аналіз світового й вітчизняного досвіду застосуваннятехнології CRCP, а також розглянуто характерні дефекти жорстких дорожніх покриттів та причини їх виникнення.Особливу увагу приділено проблемі тріщиноутворення, що обмежує термін експлуатації традиційних бетонних плит,та можливостям композитної арматури зменшувати ширину і кількість тріщин завдяки рівномірному розподілунапружень і відсутності корозійних процесів.На основі експериментальних випробувань встановлено, що використання склопластикової арматури дозволяєзнизити ширину тріщин у середньому на 18 %, тоді як базальтопластикова арматура забезпечує зменшення цьогопоказника майже на 24 % при одночасному підвищенні міцності на згин на 10–12 % у порівнянні зі сталлю. Виявленотакож, що застосування композитних армувальних елементів знижує вагу конструкцій, покращує стійкість до діїагресивних середовищ, температурних коливань і циклічних навантажень, що є особливо важливим для автодоріг ізвисокою інтенсивністю руху. Технологія CRCP із композитною арматурою дає можливість скоротити товщинуплити до 20 %, знизити витрати матеріалів та збільшити міжремонтні інтервали до 25–50 років.Отримані результати підтверджують доцільність застосування неметалевих композитних матеріалів удорожньому будівництві України. Використання склопластикової та базальтопластикової арматури у складібезшовних бетонних покриттів забезпечує довговічність, зниження експлуатаційних витрат та підвищення безпекидорожнього руху. Це відкриває перспективи інтеграції композитних матеріалів у національні стандарти проектуваннята сприятиме реалізації стратегій сталого розвитку транспортної інфраструктури.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/49947

