• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
  • Frontpage
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Інтеграція інтерактивних та практико-орієнтованих методів навчання як засіб підвищення освітніх результатів у професійній підготовці фахівців.

Author
Столяренко, Ол.
Столяренко, О.
Пінаєва О.
Stoliarenko, Ok.
Stoliarenko, O.
Pinaeva, О.
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • JetIQ [246]
Abstract
This paper investigates the theoretical foundation and practical efficacy of integrating interactive and practice-oriented learning methods to significantly enhance educational outcomes in higher professional training. The study addresses the critical gap between traditional academic delivery and the evolving demands of the labour market, which necessitates not only discipline-specific knowledge (Hard Skills) but also advanced Soft Skills, including critical thinking, complex problemsolving, and communication. The primary goal is the theoretical substantiation and subsequent development of methodological recommendations for implementing this integrated approach. The methodology is based on a systemic approach, combining theoretical analysis of pedagogical literature with empirical methods, such as observation and analysis of educational results. The research demonstrates that the highest educational results are achieved through the synergistic application of these methods. Interactive techniques – like Case Studies and Collaborative Learning – are essential for problem analysis and knowledge acquisition, while practice-oriented methods –including Project-Based Learning (PBL), high-fidelity Simulations (VR/AR), and Internships – ensure the application of theory and the development of procedural memory. This integration establishes a complete learning cycle (analysis – action – reflection) that effectively eliminates the detachment of academic knowledge from professional realities. Crucially, the approach fosters "competence in action" and promotes swift adaptation to new professional challenges. The role of the educator fundamentally shifts to that of a facilitator, responsible for curating the learning environment and providing quality feedback. The Conclusion asserts that this integrated methodology is a decisive factor for producing high-quality specialists, fully prepared for the dynamic requirements of the modern labour market. Further research should focus on developing specific integration models tailored to various professional disciplines and examining the long-term impact of technology use on career trajectories.
 
Наведена наукова стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та аналізу ефективності інтеграції інтерактивних та практико-орієнтованих методів навчання як ключового засобу підвищення освітніх результатів у професійній підготовці фахівців. Актуальність проблеми зумовлена розривом між традиційною академічною підготовкою та зростаючими вимогами ринку праці, що вимагає від випускників не лише знань, а й розвинених Soft Skills (критичного мислення, комунікації, навичок розв`язання комплексних завдань). У статті проаналізовано сутність інтерактивних методів, таких як кейс-метод, мозковий штурм та кооперативне навчання, що активно вивчаються як засоби розвитку комунікативних навичок та креативності. Паралельно розглянуто практико-орієнтовані методи (проєктна діяльність, використання симуляторів, виробнича практика), які забезпечують міцний зв`язок між теорією та реальним світом, що має значний вплив на результати навчання. Особлива увага приділена сучасним тенденціям, зокрема цифровізації, використанню VR/AR для моделювання ризикованих ситуацій та гейміфікації.Дослідження доводить, що найвищі освітні результати досягаються завдяки синергії цих методів. Інтеграція створює повний навчальний цикл: від аналізу проблеми на інтерактивному етапі (кейс-метод) до втілення рішень на практико-орієнтованому етапі (симуляції). Цей підхід забезпечує одночасний розвиток Hard Skills і Soft Skills, формуючи \"компетентність у дії\" - здатність швидко адаптуватися до викликів. У цій моделі викладач трансформується у фасилітатора, який організовує навчальне середовище та забезпечує зворотний зв`язок. Впровадження інтегрованого підходу є вирішальним для якісної підготовки фахівця, готового до вимог сучасного ринку праці.
 
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50058
View/Open
188132.pdf (1.472Mb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ