Розвиток креативності майбутніх фахівців ІТ-спеціальностей засобами вищої математики
Author
Хом`юк, І. В.
Хом`юк, В. В.
Іванченко, Є. І.
Khomyuk, I. V.
Khomyuk, V. V.
Ivanchenko, І.
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- JetIQ [246]
Abstract
The study highlights the problem of developing creativity in future IT specialists in the
process of studying fundamental disciplines, namely higher mathematics. The views of
domestic and foreign scientists on the definition of the concept of «creativity» are analyzed
and it is stated that creativity is a component of competence. Summarizing the above views on
the concept of «creativity», the authors define the creativity of a future IT specialist as a
personal and professional quality of a person who is able to operate with creative and logical
thinking, abilities, knowledge and skills that contribute to the production of creative ideas in
the process of solving a certain professional task and building algorithms for its effective
solution.
It was determined that the process of developing creativity of future IT specialists is
primarily aimed at improving thinking, which is characterized by depth, flexibility, logic,
breadth, and criticality, and is implemented through the influence on motivation to carry out
analytical activities that involve operating with mathematical knowledge and skills. The
authors identified the structural components of creativity (motivational, cognitive, reflective)
and characterized each component of the studied concept.
To develop creativity of IT specialists in higher mathematics classes, the following are
proposed: the use of gamification in the educational process of studying higher mathematics,
the use of tasks for combining different approaches, detailing, tasks for creative description of
the concept, creative tasks that can develop analytical thinking, the ability to apply
theoretical knowledge in practice. Examples of tasks on various topics of the course «Higher
Mathematics» and students' works are given.
It was found that the development of creativity of IT students in higher mathematics
classes may vary depending on their previous experience, educational environment and
individual skills, specific needs and teaching methods of the teacher. У дослідженні висвітлено проблему розвитку креативності майбутніх ІТфахівців в процесі вивчення фундаментальних дисциплін, а саме вищої математики.
Проаналізовано погляди вітчизняних та зарубіжних науковців щодо дефініції поняття
«креативність» та констатовано, що креативність є складовою компетентності.
Підсумовуючи наведені погляди на поняття «креативність», авторами визначено
креативність майбутнього фахівця ІТ-спеціальностей як особистісно-професійну
якість особистості, яка здатна оперувати творчим та логічним мисленням,
здібностями, знаннями та вміннями, що сприяють продукуванню креативних ідей у
процесі вирішення певного професійного завдання та побудови алгоритмів для його
ефективного розв’язання.
Визначено, що процес розвитку креативності майбутніх фахівців ІТспеціальностей, в першу чергу, спрямований на удосконалення мислення, яке
характеризується глибиною, гнучкістю, логічністю, широтою, критичністю та
реалізується через вплив на мотивацію здійснювати аналітичну діяльність, що
передбачає оперування математичними знаннями та вміннями. Авторами виділено
структурні складові креативності (мотиваційний, когнітивний, рефлексивний) та
охарактеризовано кожну складову досліджуваного поняття.
Для розвитку креативності фахівців ІТ-спеціальностей на заняттях з вищої
математики пропонується: застосування гейміфікації в освітньому процесі вивчення
вищої математики, використання завдань на комбінування різних підходів,
деталізацію, завдань на креативний опис поняття, креативних завдань, які можуть
розвивати аналітичне мислення, здатність застосовувати теоретичні знання на
практиці. Наведено приклади завдань з різних тем курсу «Вища математика» та
виконання їх студентами.
Констатовано, що розвиток креативності студентів ІТ-спеціальностей на
заняттях з вищої математики може варіюватися в залежності від їхнього
попереднього досвіду, освітнього середовища та індивідуальних навичок, конкретних
потреб та методів навчання викладача.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50095

