Психологічні та педагогічні аспекти розвитку духовності особистості
Author
Прищак, М. Д.
Прыщак, Н. Д.
Pryschak, M. D.
Date
2007Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Зроблена спроба аналізу, визначення теоретико-методологічних основ екзистенційних вимірів поняття духовності як важливого аспекту розробки нової педагогічної парадигми — духовної парадигми освіти. Акцентується увага на дослідженні особистісно-психологічних механізмів актуалізації духовності. Зроблена спроба визначення педагогічних чинників духовності особистості. Сделана попытка анализа, определения теоретико-методологических основ экзистенциальных измерений понятия духовности как важного аспекта разработки новой педагогической парадигмы — духовной парадигмы образования. Акцентируется внимание на исследовании личностно-психологических механизмов актуализации духовности. Сделана попытка определения педагогических факторов духовности личности. The paper provides the analysis and determination of theoretical and methodological fundamentals of existential measures of the notion of spirituality as the important aspect of the development of new pedagogic paradigm – the spiritual education paradigm. There had been emphasized the research of personal and psychological mechanisms of spirituality actualization. There had been determined the pedagogic factors of personality’s spirituality.
URI:
http://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/547
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/5756