• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Вісник Вінницького політехнічного інституту
  • Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2012. № 6
  • View Item
  • Frontpage
  • Періодичні видання ВНТУ
  • Вісник Вінницького політехнічного інституту
  • Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2012. № 6
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Два типи знання і дві моделі освіти

Author
Ратніков, В. С.
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2012. № 6 [29]
Abstract
Висвітлено питання про засади протиставлення в освітній діяльності гуманітарних і природничих дисциплін. Розглянуто дві основні пізнавальні парадигми — природничо-наукова і гуманітарна. Показано, що їх специфіка зумовлена гносеологічною природою відповідних типів знання. Проведено аналіз становлення і розвитку класичної моделі освіти та виявлено її особливості. Спеціально обговорюється місце і роль герменевтичного підходу до освіти на прикладі позицій Х.-Г. Гадамера і Р. Рорті. У підсумку висловлено думку про те, що врахування специфіки знання і специфіки відповідної моделі сприятиме гармонійному розвитку освіти, підвищенню її якості.
 
Освещен вопрос об основаниях противопоставления в образовательной деятельности гуманитарных и естественнонаучных дисциплин. Рассмотрены две основные познавательные парадигмы — естественнонаучная и гуманитарная. Показано, что их специфика обусловлена гносеологической природой соответствующих типов знания. Проведен анализ становления и развития классической модели образования и выявлены её особенности. Специально обсуждается место и роль герменевтического подхода к образованию на примере позиций Х.-Г. Гадамера и Р. Рорти. В итоге высказывается мнение о том, что учёт специфики знания и специфики соответствующей модели будет способствовать гармоничному развитию образования, повышению его качества.
 
The question on the opposition bases in educational activity of humanitarian and natural-science disciplines is discussed. Two basic educational paradigms — natural-science and humanitarian – are considered. It is shown that their specificity is caused by the gnoseological nature of corresponding types of knowledge. The analysis of formation and development of classical model of education is carried out and its features are revealed. The place and role оf the hermeneutic approach to education is discussed in the paper on an example of positions of H.-G. Gadamer and R. Rorti. As a result the opinion that the account of specificity of knowledge and specificity of corresponding model will promote a harmonious development of education, increase of its quality is expressed.
 
URI:
http://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/1328
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/7490
View/Open
1328.pdf (423.3Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ