Два типи знання і дві моделі освіти
Abstract
Висвітлено питання про засади протиставлення в освітній діяльності гуманітарних і природничих дисциплін. Розглянуто дві основні пізнавальні парадигми — природничо-наукова і гуманітарна. Показано, що їх специфіка зумовлена гносеологічною природою відповідних типів знання. Проведено аналіз становлення і розвитку класичної моделі освіти та виявлено її особливості. Спеціально обговорюється місце і роль герменевтичного підходу до освіти на прикладі позицій Х.-Г. Гадамера і Р. Рорті. У підсумку висловлено думку про те, що врахування специфіки знання і специфіки відповідної моделі сприятиме гармонійному розвитку освіти, підвищенню її якості. Освещен вопрос об основаниях противопоставления в образовательной деятельности гуманитарных и естественнонаучных дисциплин. Рассмотрены две основные познавательные парадигмы — естественнонаучная и гуманитарная. Показано, что их специфика обусловлена гносеологической природой соответствующих типов знания. Проведен анализ становления и развития классической модели образования и выявлены её особенности. Специально обсуждается место и роль герменевтического подхода к образованию на примере позиций Х.-Г. Гадамера и Р. Рорти. В итоге высказывается мнение о том, что учёт специфики знания и специфики соответствующей модели будет способствовать гармоничному развитию образования, повышению его качества. The question on the opposition bases in educational activity of humanitarian and natural-science disciplines is discussed. Two basic educational paradigms — natural-science and humanitarian – are considered. It is shown that their specificity is caused by the gnoseological nature of corresponding types of knowledge. The analysis of formation and development of classical model of education is carried out and its features are revealed. The place and role оf the hermeneutic approach to education is discussed in the paper on an example of positions of H.-G. Gadamer and R. Rorti. As a result the opinion that the account of specificity of knowledge and specificity of corresponding model will promote a harmonious development of education, increase of its quality is expressed.
URI:
http://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/1328
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/7490