Визначення впливу на показники дизеля ЯМЗ-238 зміни конструктивних параметрів деталей циліндро-поршневої групи
Author
Марянко, Б. С.
Поляков, А. П.
Марянко, Б. С.
Поляков, А. П.
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. АТМ [408]
Abstract
В роботі проведено дослідження впливу на техніко-економічні та екологічні показники
дизеля зміни діаметра поршня та його хода при збереженні літрового об’єму дизеля.
Встановлено, що при збільшення відношення діаметра поршня до його хода зі збереженням
літрових показників дизеля можливо їх покращення, але при цьому збільшуються його габаритні
розміри і відповідно вага. В работе проведено исследование влияния на технико-экономические и экологические
показатели дизеля изменения отношения диаметра поршня и его ходу при сохранении литрового
объема.
Установлено, что при увеличении отношения диаметра поршня к его ходу с сохранением
литровых показателей дизеля позволяет их улучшить, но при этом увеличиваются его габаритные
размеры и соответственно вес. Significant effect to enhance technical, economic and environmental performance of diesel can be
achieved by changing the design parameters of the cylinder- piston group , such as changing the diameter
of the piston and its pace while maintaining the volume liter diesel.
The calculations were performed using computer codes "Diesel -RK." As the object of the research
is the diesel engine JMZ -238.
Analysis of the dependence of the rated power Ne ratio of the diameter of the piston to move its
diesel engine JMZ-238 shows that the reduction of stroke can improve the nominal capacity of diesel.
Increasing the ratio of the diameter of the piston to its pace of 0,73 to 1,16 rated power output increased
from 159,7 kW to 169,0 kW (5,8 %).
The character of the maximum torque of the ratio of the diameter of the piston to its gait similar
dependence of rated power , an increase of 837,7 Mg Nm to 886,3 Nm (5,8 %).
Increasing the diameter of the piston improves mixture formation and combustion of the fuel
mixture during the work pace , resulting in improved fuel efficiency of diesel. Increasing the ratio of the
diameter of the piston to its pace of 0,73 to 1,16 effective specific fuel consumption decreases with
242,87 gr/(kWh) to 232,52 gr/(kWh ) (at 4,45 %).
Increasing the ratio of the diameter of the piston to its pace of 0.73 to 0.93 are increasing the
concentration of nitric oxide - 1235,1 mln-1 до 1574,5 mln-1 (27,5 %), a further increase in the ratio of the
diameter of the piston to its pace of 0,93 to 1,16 leads to a decrease in the concentration of nitric oxide to
the original value 1235,1 mln-1.
Improving the process of mixing and combustion of the fuel mixture when increasing the ratio of
the diameter of the piston to its gait from 0,73 to 1,16 leads to a reduction in emissions of particulate
matter from 0,1708 gr/(kWh) 0,1045 gr/(kWh ) that almost 63,5 %.
It is thus possible to conclude that increasing the ratio of the diameter of the piston to its gait
preserving liter diesel engine performance may improve the technical, economic and environmental
performance of diesel, but increase its overall size and weight , respectively.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/7686